خلاصه کتاب “هفت عادت مردمان مؤثر”
خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر مناسب برای افرادی است که میخواهند کنترل بیشتری روی زندگی شخصی و حرفهای خودشان داشته باشند. این کتاب برای افرادی که مشتاق به یاد گرفتن اصول و قوانین تأثیرگذار هستند و میخواهند روی محیط و افراد اطرافشان تأثیر بگذارند نکات ارزنده و مفیدی دارد.
استفان کاوی نویسنده و سخنران انگیزشی و مدرس حوزه موفقیت که کتاب هفت عادت مردمان مؤثر پرفروش ترین و معروف ترین کتابش محسوب میشود این کتاب به ۴۰ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از ۲۵ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. در کتاب هفت عادت مردمان مؤثر برای موفقیت، هفت عادت مهم و تأثیرگذار معرفی میکند و از ما میخواهد که این عادت ها را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم.
ما در سایت راه فروش این هفت عادت را به صورت تیتروار معرفی میکنیم و در ادامه خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر به بررسی تکتک این عادت ها می پردازیم:
عامل باشید
از پایان آغاز کنید
نخست به اولین ها بپردازید
برد برد فکر کنید
متوجه شوید و بعد دیگران را متوجه کنید
هم افزایی داشته باشید و از قدرت جمعی استفاده کنید
اره را تیز کنید
هر کدام از این عادتها میتوانند به شما کمک کنند که در زندگی شخصی و کاری موفق و تأثیرگذار باشید. همانطور که متوجه شدید عادتهای شماره ۱ تا ۳ روی توسعه و رشد فردی مرکزیت دارد.
عادتهای شماره ۴ تا ۶ روی توسعه کار گروهی و توانمندی جمعیت متمرکز هستند، عادت شماره ۷ هم روی رشد مستمر و افراد تمرکز دارد و همه عادت های قبلی را به نوعی پوشش میدهد. حال با من همراه باشید تا برخی نکات خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر را با هم بررسی کنیم:
فصل اول خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر
عامل باشید:
عامل بودن یعنی اینکه مسئولیت تمام و کمال زندگی خودمان را به عهده بگیریم این را بدانیم که خودمان مسئول صددرصد اتفاقاتی هستیم و مسئولیت پیروزی ها و شکست هایمان را بپذیریم. افراد مؤثر میدانند که همه چیز در این جهان حاصل تصمیم ها و انتخاب های خود ما است.به عقیده استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر مسئولیتپذیری و عامل بودن همان چیزی است که ما را از حیوانات جدا میکند.
افراد واکنشی دقیقا نقطه مقابل افراد عامل هستند این افراد اغلب تحت تأثیر محیط فیزیکی اطرافشان قرار میگیرند و مثلاً اگه هوا خوب و مطبوع باشد آنها هم حالشان خوب است و اگر هوا نامطبوع و دلگیر باشد آنها حال هیچ کاری را ندارند و کل روزشان بد میگذرد، ولی افراد عامل خودشان را مسئول حال خوب یا بدشان میدانند نه شرایط و محیط اطرافشان را.
افراد عامل میگویند که من به خاطر تنبلی خودم نتوانستم درسم را ادامه بدهم اما افراد واکنشی پدر و مادر، دولت و شرایط محیطی را مقصر این اتفاق میدانند.
اگر میخواهید به موفقیت دست پیدا کنید و آدم تأثیرگذاری باشید باید ریشه همه چیز را در درون خودت پیدا کنید. اولین گام برای این کار استفاده از کلمات و جملاتی است که نشان میدهد شما آدم مسئولیت پذیری هستید!
از پایان آغاز کنید:
یکی دیگر از عادات افراد تأثیرگذار این است که همیشه در ذهنشان از آخر شروع میکنند. یعنی چه؟ یعنی آینده آن موضوع را توی ذهنشان مجسم میکنند و میبینند که آینده را دوست دارند یا نه. مفهوم این عادت این هست که در همان ابتدایی که تصمیم به انجام یک کار یا پروژه میگیرید بدونید که در نهایت به کجا میرسید و مسیر حرکت خودتان را از انتها به ابتدا مجسم کنید.
استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر معتقد است که قدرت تخیل یکی از بهترین ویژگی های انسان است در این کتاب در مورد این عادت نکته مهمی را به ما گوشزد می کند: خیلی آسان است که خودمان را در دام فعالیت شدید، شلوغی زندگی، کار کردن سخت و سختتر برای بالا رفتن از نردبان موفقیت گرفتار کنیم تا در نهایت به این نتیجه برسیم که این کار در واقع تکیه کردن به یک دیوار اشتباهی است.
وقتی که بیاییم آینده کسب و کار و زندگیمان را در ذهن مجسم کنیم میتوانیم با چشمهای باز ببینیم که آیا این آینده با استانداردها، فرهنگ و اساس زندگی ما سازگاری دارد یا اینکه باید تغییرات مهمی را در زندگی خود ایجاد کنیم.
نخست به اولین ها بپردازید:
در کتاب هفت عادت مردمان موثر عادت سوم این است که وقتی به آینده ای که در ذهن خود مجسم کردند فکر میکنند به این نتیجه میرسند که بعضی از کارها نسبت به کارهای دیگر اولویت و برتری دارند و باید این اولویتها را شناسایی کنند و اول از همه به این اولویتها بپردازند، این عادت در واقع زیربنای اصول مدیریت شخصی است.
افراد موفق اولویت های خودشان را بر اساس اصل مهم بودن کارها مشخص میکنند و افراد ناموفق بر اساس فوریت!
یک فرد ناموفق با اینکه می داند اضافه وزن زیادی دارد و کار مهم این هست که وزن خودش را کم کند اما این کار را به تأخیر می اندازد تا وقتی که بر اثر بیماری قلبی به پزشک مراجعه میکند و پزشک این خبر را به او می هد که اگر تا دو ماه آینده نتواند 10 کیلو کم کند ممکنه بمیرد! و حالا به خاطر فوریت به سراغ کاهش وزنش میرود. در خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر یاد خواهیم گرفت که باید کارهایمان را در این چهار مورد دسته بندی کنیم:
- کارهای مهم و فوری
- کارهای مهم و غیر فوری: کارهایی در این دسته قرار میگیرند که بهتر است امروز انجام بشوند مثل، برنامه ریزی و شناسایی فرصت ها
- کارهای غیر مهم و فوری: این ها کارهایی هستند که انجام دادنشان خیلی خوب است، اما لازم نیست. مثل جلسات کاری زیاد
- کارهای غیر مهم و غیر فوری: این دسته از کارها را تا جای ممکن نباید انجام بدهید و یا به شخص دیگری بسپارید تا انجام بدهد مثل فیلم و سریال دیدن. افراد موفق کسانی هستند که به دسته دوم می پردازند یعنی کارهای مهم و غیر فوری
برد برد فکر کنید:
عادت برد برد فکر کردن در کتاب هفت عادت مردمان موثر در مورد روابط ما با دیگران است این مفهوم میگوید رابطه درست با دیگران زمانی اتفاق می افتد که هر دو طرف برنده باشند فقط در این حالت به تعاملات سازنده و طولانی مدت با اطرافیان میرسیم.
باید این را بدانیم که قرار نیست یک طرف برنده و یک طرف دیگر بازنده باشد. استفان کاوی در این مورد میگوید برای رسیدن به طرز فکر برد تنها خوب بودن کافی نیست بلکه باید شجاعت لازم را هم داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: دوره رایگان فروش تلفنی
متوجه شوید و بعد دیگران را متوجه کنید:
در بخش پنجم خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر یاد میگیریم که اول باید بتوانیم به خوبی یک موضوع را درک کنیم یعنی قبل از اینکه بخواهیم به کسی راهکار پیشنهاد بدهیم یا به صورت سازنده با دیگران ارتباط برقرار کنیم اول باید سعی کنیم که به طرف مقابلمون با دقت گوش بدهیم و نگرش او را متوجه بشیم.
فرض کنیم که پیش یک چشم پزشکی میرویم و به او میگوییم که چشماهیتان ضعیف است و همه چیز را تار میبینید و او عینک خودش را برمیدارد و به شما میدهد تا استفاده کنید اما بعد از مدتی میبینید که بینایی شما بدتر شده! مسلما شما دیگر پیش چنین دکتری نمیروید.
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی…
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی…
در کتاب هفت عادت مردمان موثر برای رابطه مؤثر اول باید طرف مقابلمان را خوب بفهمیم و برای خوب فهمیدن نیاز به شنیدن مؤثر و فعالانه داریم سعی کنید همه چیز را از دید طرف مقابلتان ببینید و به این موضوع فکر کنید که آیا راهکاری که ارائه میدهید برایش مناسب است یا خیر! در زمینه موفقیت در فروش هم دقیقا این مورد به کار شما خواهد آمد!!! (پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این موضوع مقاله پرسشگری در فروش تلفنی را مطالعه نمایید)
هم افزایی داشته باشیم و از قدرت جمعی استفاده کنیم:
در بخش ششم از خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر می آموزیم که هم افزایی این فرصت را برای ما فراهم میکند که نظراتمان را باهم ترکیب کنیم و به یک نتیجه بهتر و مؤثرتر برسیم و برای اینکار باید 2 عادت قبلی را به طور کامل فرا بگیریم و به آنها عمل کنیم به این صورت توانمندی های خودمان و دیگران را بهتر درک میکنیم و راهکاری ارائه میدهیم که بتواند نیاز ما و طرف مقابل را به صورت همزمان برطرف کند.
فرض کنید قرار است یک وزنه روی یک تکه چوب قرار بدهیم اگه تکه چوب تحمل این وزن را نداشته باشد میشکند حالا اگر همان وزنه یا حتی بیشتر از آن را به دو یا سه تکه چوب قرار دهیم چه میشود؟ قطعاً توان دو تکه چوب بیشتر از یک تکه چوبه. هم افزایی معنی ساده ای دارد ولی خیلی از ما در زندگی خود از آن استفاده نمیکنیم.
اره را تیز کنید:
استفان کاوی در بخش هفتم خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر میگوید برای اینکه بتوانیم مؤثر و کارآمد باشیم باید همیشه روی خودمان از نظر جسمی ذهنی روانی و اجتماعی کار کنیم این عادت روی تجدید قوا تمرکز دارد.
ما باید در چهار حوزه به صورت مداوم و مستمر تجدید قوا کنیم:
- جسمانی مثل ورزش و تغذیه
- ذهنی مطالعه برنامه ریزی و تجسم
- معنوی مثل تعیین ارزش ها تعهد و نیایش
- اجتماعی مثل خدمت روحیه تیمی و همدلی. برای توسعه هر کدام از این حوزهها وقت کافی بذارید تا بتوانید ۶ عادت دیگر را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید. مثلاً در هفته حداقل سه روز ورزش کنید غذای خوب و سالم بخورید آهنگ های خوب گوش کنید کتاب های خوب و مفید بخوانید و هر روز به این کتاب ها عمل کنید و با افراد مختلف ارتباط سالم و مؤثر برقرار کنید.
بهترین ترجمه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر
همان طور که در ابتدای خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر بیان کردیم کتاب 7 عادت مردمان موثر یکی از پر فروش ترین کتاب های خوزه رشد فردی میباشد به همین دلیل این کتاب توسط ناشران و مترجمان زیادی در ایران چاپ و ترجمه شده است.
از این کتاب ترجمه های بی کیفیت زیادی در بازار موجود است اما ترجمه خانوم گیتی خوشدل (مترجم کتاب 4 اثر از فلورانس اسکاول شین) که توسط نشر البرز در سال 1375 منتشر شده است بهترین ترجمه کتاب هفت عادت مردمان موثر میباشد.
البته این کتاب در حال حاضر توسط نشر پیکان با ترجمه خانوم گیتی خوشدل در بازار است.
نظر شما در مورد خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر چیست؟! آیا با خواندن خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر مشتاق به خواندن خود کتاب شدید ؟! شما بعد از خواندن خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر تصمیم گرفتید که کدام قدم را برای بهبود عملکرد خود در زندگی شخصی و کاری خود انجام دهید ؟!
برای خرید کتاب هفت عادت مردمان مؤثر، لینک زیر را کلیک کنید. همچنین اگر خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر را پسندیده اید میتوانید به سایر خلاصه کتاب ها در سایت راه فروش مانند خلاصه کتاب قانون 5 ثانیه و اثر مرکب مراجعه نمایید.
کتاب “هفت عادت مردمان مؤثر”
خلاصه کتاب هفت عادت مردمان مؤثر مناسب برای افرادی است که میخواهند کنترل بیشتری روی زندگی شخصی و حرفهای خودشان داشته باشند. این کتاب برای افرادی که مشتاق به یاد گرفتن اصول و قوانین تأثیرگذار هستند و میخواهند روی محیط و افراد اطرافشان تأثیر بگذارند نکات ارزنده و مفیدی دارد.
URL: https://raheforosh.ir/the-book-of-seven-habits-of-people/
نویسنده: Stephen Richards Covey
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
این کتاب رو من به هر کسی که میخواد توی زمینه فروش فعالیت کنه پیشنهاد میکنم. خیلی کتاب خوبیه.
درود بر شما
کتاب های مناسب و مرتبط با حوزه فروش دیگری هست که می تونین هم خودتان مطالعه کنین و هم به دوستان خود معرفی کنین.
https://raheforosh.com/category/book/