فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد 0 تا 100 + [اسکریپت + تکنیک]
📝 فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد یک جورایی شبیه شیرجه زدن تو آب سرده! با وجود اینکه میدونیم آب سرده اما باز هم شیرجه می زنیم! اما چطوری یک شیرجه خاطره انگیز و مهیج داشته باشیم؟ ما در این مقاله از سایت راه فروش تکنیک ها و رمز و راز های فروش تلفنی از طریق تماس سرد رو به شما میگیم. اینجا قراره کلی تکنیک ناب به شما آموزش بدیم تا بتونید مثل آب خوردن با استفاده از تماس سرد فروش خودتون و مجموعتون رو افزایش بدین.
فقط کافی است تا انتهای این محتوای با ارزش همراه ما باشید.
تماس سرد چیست؟
تماس سرد یعنی اینکه ما قراره با افرادی به صورت تلفنی صحبت کنیم که تا به حال با اون ها ارتباطی نداشتیم همون طور که طرف مقابل هم در مورد ما و خدماتمون چیزی نمیدونه.
💡هدف از تماس سرد، ایجاد علاقه در فرد نسبت به محصول یا خدمات و در نهایت، تبدیل او به مشتری است.
پس توقع زیادی نداشته باشید که باید توی تماس اول به فروش برسید!
مزایای تماس سرد در فروش تلفنی چیست؟
1️⃣ صرفهجویی در هزینه: تماس سرد در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی مانند تبلیغات چاپی، تبلیغات آنلاین و تبلیغات حضوری میتواند بسیار ارزانتر باشد.
2️⃣ هدفمند بودن: با تماس سرد میتوانید به طور مستقیم با افرادی تماس بگیرید که حدس میزنید به احتمال زیاد به محصول یا خدمات شما علاقهمند هستند.
3️⃣ ایجاد رابطه: تماس سرد میتواند به شما در ایجاد رابطه با مشتریان بالقوه و ایجاد اعتماد به آنها کمک کند.
در نهایت، فراموش نکنید که تماس سرد یک مهارت است که با تمرین و ممارست میتوان آن را ارتقا داد. اگر صبور باشید و به طور مداوم تلاش کنید، میتوانید از تماس سرد به عنوان ابزاری مؤثر برای افزایش فروش و رشد کسب و کار خود استفاده کنید.
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
انواع تماس سرد با لید(سرنخ)
1️⃣ تماس سرد از پیش تعیین شده: در این نوع تماس، لیستی از افراد بالقوه تهیه شده و با آنها در زمانهای از پیش تعیین شده تماس گرفته میشود.
2️⃣ تماس سرد فوری: در این نوع تماس، بدون هیچ برنامهریزی قبلی با افراد تماس گرفته میشود.
3️⃣ تماس سرد مبتنی بر ایمیل: در این نوع تماس، ابتدا ایمیلی برای فرد ارسال میشود و سپس با او تماس گرفته میشود.
4️⃣ تماس سرد در شبکههای اجتماعی: در این نوع تماس، از طریق شبکههای اجتماعی با افراد ارتباط برقرار میشود و بعد با آنها تماس گرفته میشود.
مهارتهای لازم برای تماس سرد:
1️⃣ مهارتهای ارتباطی: شما باید بتوانید به طور واضح و مختصر با افراد صحبت کنید و آنها را به صحبت کردن تشویق کنید. (ما پیش از این در مورد فن بیان در فروش تلفنی به طور کامل صحبت کردیم که پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایید)
2️⃣ مهارتهای گوش دادن: شما باید با دقت به حرفهای مخاطب خود گوش دهید و به نیازها و خواستههای او توجه کنید.
3️⃣ مهارتهای متقاعدسازی: شما باید بتوانید افراد را متقاعد کنید که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند.
4️⃣ مهارتهای مدیریت زمان: شما باید بتوانید در مدت زمان کوتاهی، پیام خود را به مخاطب برسانید و بیش از حد وقت او را نگیرید.
ابزارهای مورد استفاده در تماس سرد:
1️⃣ نرم افزار CRM: این نرم افزار به شما کمک میکند تا اطلاعات مربوط به مشتریان احتمالی را سازماندهی و مدیریت کنید و اطلاعات ان ها را ثبت نمایید.
2️⃣ شماره گیر خودکار: این ابزار به طور خودکار با لیستی از شماره تلفنها تماس میگیرد.
3️⃣ اسکریپت تماس: این اسکریپت به شما کمک میکند تا بدانید در طول تماس درباره چه چیزهایی با طرف مقابل صحبت کنید و همچنین برای سوالات احتمالی مشتریان پاسخ مناسب داشته باشید. اسکریپت تماس تلفنی به نوعی شیرازه گفتگو شما محسوب می شود. ما در مجموعه راه فروش پیش ار این به طور کامل در مورد اسکریپت تماس تلفنی صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما به این مقاله مراجعه نمایید.
دقت کرده باشید که تمام افرادی که با ان ها تماس میگیریم مشتری های ما نیستند و شاید در اینده هم مشتری ما نشوند چون در تماس سرد ما در حال غربال کردن لید ها هستیم و با تماس گرفتن با لیدهایی که داریم مواردی را که حدس میزنیم راغب به استفاده از خدمات و یا محصول ما هستند را شناسایی میکنیم تا ان ها را در اینده به فرصت (مشتری) تبدیل کنیم.
همچنین ما در مجموعه راه فروش به کسب و کارهای مختلف کمک میکنیم تا اسکریپت تلفنی مخصوص کسب و کار خود را برای حالت های مختلف داشته باشند. برای استفاده از این خدمت کافیست تا به صفحه تولید اسکریپت فروش تلفنی مراجعه نمایید.
☎ تماس سرد عمیقتر شدن در دنیای تماسهای بدون مقدمه
راهنمای فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد
درست است که تماس سرد میتواند چالشبرانگیز باشد، اما با کمی خلاقیت و تلاش، میتوان آن را به ابزاری قدرتمند برای فروش تبدیل کرد. در اینجا چند نکته و استراتژی پیشرفته برای ارتقای مهارتهای تماس سرد شما آورده شده است:
تحقیق عمیق:
• شناخت دقیق مخاطب: قبل از برقراری تماس، در مورد شرکت، صنعت و چالشهای احتمالی آنها تحقیق کنید. این به شما کمک میکند تا مکالمهای متمرکز و مرتبط آماده کنید.
• شخصیسازی: از اطلاعاتی که جمعآوری کردهاید برای شخصیسازی اسکریپت تماس استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید به یک پروژه یا دستاورد خاص که در وبسایت یا فضای سوشال مدیا آنها دیدید اشاره کنید!
ایجاد تعامل جذاب:
• داستانسرایی: از داستانهای جذاب و مرتبط برای به اشتراک گذاشتن نحوه حل مشکلات مشابه مشتریان تان با استفاده از محصولات یا خدمات خود استفاده کنید.
• طرح سوالات هوشمندانه: سوالات باز و چالشبرانگیزی بپرسید تا گفتگو عمیقتر شود و نیازهای واقعی طرف مقابل کشف شود. اگر نمیدانید چه سوالاتی را باید از ان ها بپرسید پیشنهاد میکنیم به مقاله پرسش ذر فروش تلفنی مراجعه کنید.
• مراقب کلمات باشید: به خودی خود تماس سرد بار منفی دارد! پس سعی کنید از کلماتی که بار منفی دارد استفاده نکنید و همچنین این حس را به مخاطب انتقال ندهید که فقط زنگ زدید تا چیزی را به او بفروشید! بلکه سعی کنید تا یکی از نگرانی ها و چالش های او را حل نمایید. ما تمامی جملات ممنوعه در فروش را برای شما در یک مقاله گرد اوری کرده ایم و پیشنهاد میکنیم ان را مطالعه کنید تا مشتریان احتمالی خود را از دست ندهید.
• گوش دادن فعال: با دقت به پاسخهای آنها گوش دهید و نشان دهید که به حرفهایشان اهمیت میدهید. اگر در این راه مشکل دارید مقاله موانع گوش کردن موثر در فروش تلفنی برای شماست.
غلبه بر چالشها:
• مدیریت “نه” شنیدن: رد شدن بخشی طبیعی از فرایند تماس سرد است. با حفظ روحیه مثبت و یادگیری از هر تعامل، به تلاش خود ادامه دهید و نا امید نشوید.
• مقابله با “دروازهبانها” : با اعتماد به نفس با منشیها یا دستیاران صحبت کنید و به طور خلاصه ارزش پیشنهادی خود را بیان کنید و آنها را متقاعد کنید که شما را به مسئول مربوطه وصل کنند.
• مدیریت اعتراضات: به اعتراضات و نگرانیهای مشتری بالقوه با صبر و حوصله گوش دهید و به طور منطقی به آنها پاسخ دهید. برای بالاتر بردن مهارت خود میتوانید به مقاله مدیریت اعتراضات مشتریان در فروش تلفنی مراجعه نمایید.
ترفندهای تماس سرد برای افزایش فروش
درست است که تماس سرد میتواند دلهرهآور باشد، اما با کمی آمادگی و استراتژی، میتواند به روشی مؤثر برای افزایش فروش تبدیل شود. در اینجا چند ترفند برای کمک به شما در برقراری تماسهای سرد موثرتر آورده شده است. بریم تا با هم مهم ترین تکنیک های فروش تلفنی رو بخونیم:
1️⃣آمادهسازی:
• لیست هدفمند: فهرستی از افراد واجد شرایطی که احتمالاً به محصول یا خدمات شما علاقهمند هستند، تهیه کنید. برای تهیه این لیست اول باید به خوبی مخاطب هدف خود را شناسایی کرده باشید.
• پیام مختصر و مفید: پیام خود را به طور خلاصه و واضح بیان کنید و ارزش پیشنهادی خود را بزرگ نمایی و اصطلاحا بلد کنید.
• دانش محصول: اطلاعات جامعی در مورد محصول یا خدمات خود داشته باشید تا بتوانید به خوبی به سوالات احتمالی پاسخ دهید.
یادتان نرود که هرچه بیشتر دانش محصول داشته باشید، بیشتر متخصص به نظر می رسید.
2️⃣ایجاد تعامل:
• اعتماد به نفس: با اعتماد به نفس و صدای رسا صحبت کنید. برای افزایش اعتماد به نفس باید 2 کار انجام دهید:
1️⃣با افراد بیشتری تلفنی صحبت کنید. تعداد تماس روزانه را بییشتر کنید.
2️⃣سعی کنید کامل محصول خودتان را بشناسید و حتما آن را تست کنید.
• لبخند بزنید: لبخند زدن حین صحبت بر لحن صدای شما تأثیر مثبتی میگذارد، حتی در تماس سرد! برای فروش بیشتر و بهتر با استفاده از تماس های سرد میتوانید مقاله روانشناسی در فروش تلفنی را مطالعه نمایید تا از تاثیر گزاری مواردی همانند لبخند زدن حتی در پشت تلفن نیز اگاه شوید.
• سوال بپرسید: برای درگیر کردن مخاطب و شناسایی نیازهای او سوالات باز بپرسید و کاری کنید که مخاطبتان شروع به صحبت با شما کند.
• ارتباط گیری موثر: برای اینکه یخ ارتباط اولیه را بشکنید باید ابتدا با یک جمله یا تعریف و تمجید شروع کنید. نباید شروع صحبت شما درباره اصل مطلب باشد! مثلامیتوانید بگویید:
آقای مهندس ….. من توی یکی از پست های اینستاگرام شما دیدم که یک محصول جدید معرفی کردین، به شما تبریک میگم.
• از لحن مثبت استفاده کنید: از کلمات و عباراتی استفاده کنید که احساس مثبت و هیجان به مخاطب بدهد.
3️⃣پیگیری:
• خلاصه اقدامات: نکات کلیدی مکالمه و هرگونه اقدام بعدی را یادداشت کنید. متاسفانه خیلی از فروشنده ها از این کار مهم غافل هستند.
• پیگیری سریع: در اسرع وقت با ارسال ایمیل یا پیام کوتاه پیگیری کنید. سعی کنید پیام های پیگیری را به ضورت شخصی سازی شده ارسال کنید. برای چگونگی استفاده از ایمیل در فروش های تلفنی تان مقاله نقش ایمیل در بازاریابی تلفنی را مطالعه نمایید.
• مثبت و مشتاق باشید: حتی اگر اولین تماس منجر به فروش نشود، مثبت بمانید و به تلاش خود ادامه دهید. در تماس سرد ما با این نیت به لید ها تماس نمیگیرم که در تماس اول بفروشیم! باور غلط خیلی از فروشنده های تلفنی دقیقا همین است که توقع دارند در تماس اول به فروش برسند!
علاوه بر موارد گفته شده چندین و چند نکته مهم دیگر نیز در زمینه پیگیری مشتریان وجود دارد که همگی ان ها را در صفحه روش های پیگیری اصولی مشتریان جمع اوری کرده ایم.
نمونه اسکریپت فروش برای تماس سرد
در این قسمت چند نمونه اسکریپت تماس سرد در دو الگو رسمی و غیر رسمی برای شما آماده کردیم که میتوانید از این 2 به عنوان الگو استفاده کنید و آن را با توجه به نیازها و محصول خودتان تغییر دهید:
متن اسکریپت فروش تماس سرد با نسبتا لحن رسمی
• خودتان و شرکتتان را معرفی کنید: “سلام، من [نام شما] هستم از [نام شرکت] در زمینه تولید [ نوع محصول یا خدمات خودتتان] را اشاره می کنید.
• ارتباط برقرار کنید: ” برای ایجاد همکاری با شما تماس گرفتم، ما با مجموعه خوب شما آشنا هستیم و به لطف خدا تا الان با شرکتهایی مثل [نام چند مشتری مشابه] کار کردهایم و به آنها کمک کردهایم تا [به نتیجهای که مشتریان قبلی به دست آوردهاند برسند].”
شناسایی نیاز:
• سوالات مربوط و سنجیده بپرسید: “میتونم بپرسم که [با توجه به زمینه فعالیت مخاطب سوالی مربوط به چالشها یا نیازهای احتمالی او بپرسید]؟”
• فعالانه گوش دهید: با دقت به پاسخهای مخاطب گوش دهید و نکات کلیدی را یادداشت کنید. همچنین متوجه شوید که فرد تصمیم گیرنده چه کسی است.
ارائه راه حل:
• محصول یا خدمات خود را به طور خلاصه معرفی کنید: “[محصول یا خدمات ما ] یه راه حل [مشکلی که محصول یا خدمات ما حل میکند] است که به [مخاطب] کمک میکند تا [به مزایایی که محصول یا خدمات ما ارائه میدهد برسند].”
• مزایای کلیدی را در این قسمت مطرح کنید: 3 تا از مهمترین مزایایی که محصول یا خدمات شما برای مخاطب خاص شما ارائه می کند را بیان کنید.
• از مثال استفاده کنید: توضیح خود را با مثالی از اینکه چطور به مشتری مشابهی کمک کردهاید ملموستر کنید.
مخاطب را درگیر کنید:
• سوال بپرسید: “آیا تا حالا [مشکلی که محصول یا خدمات ما حل میکند] رو تجربه کردهاید؟”
• به اعتراضات مخاطب گوش دهید: با صبر و حوصله به نگرانیهای مخاطب گوش دهید و به آنها به طور منطقی پاسخ دهید.
• فرصتی برای اقدام ایجاد کنید: “مایلید یه نمونه از [محصول یا خدمات] رو ببینید؟” یا “میتونیم یه وقت صحبت کنیم که بیشتر در موردش حرف بزنیم؟”
مراحل بعدی:
• برنامهریزی برای پیگیری: “میتونم فردا [زمان] با شما تماس بگیرم تا بیشتر در مورد [محصول یا خدمات] صحبت کنیم؟”
• اطلاعات تماس خود را ارائه دهید: “شماره تماس من [شماره تلفن] و آدرس مجموعه ما [آدرس شرکت] است.”
• ابراز قدردانی: “از وقتی که گذاشتید ممنونم!” امیدوارم بتونیم همکاری خوبی داشته باشیم.
🔔نکات مهم:
• لحنی دوستانه و مثبت داشته باشید.
• با اعتماد به نفس صحبت کنید.
• مشتاق و پر شور باشید.
• بر روی نیازها و اهداف مخاطب تمرکز کنید.
• از زبان ساده و قابل فهم استفاده کنید.
• آماده پاسخگویی به سوالات باشید.
• پیگیر باشید.
نمونه متن اسکریپت فروش تماس سرد با لحن دوستانه و صمیمی
سلام ارادتمندم! من [نام شما] هستم از [نام شرکت]. یه محصول/خدمت عالی داریم که میتونه حسابی به درد [نام شرکت یا عنوان شغلی مخاطب] شما بخوره.
ما تو [نام شرکت] سابقهی زیادی تو ارائه ی [محصول یا خدمات] به شرکتهایی شبیه به شما داریم و کلی بهشون کمک کردهایم که [به نتایج قابلتوجهی که مشتریان قبلی به دست آوردهاند] دست پیدا کنن.
راستش یه سوال داشتم: تو کار [زمینه فعالیت مخاطب] با چالشهایی مثل [چالشها یا نیازهای احتمالی مخاطب] مواجه هستید؟
[محصول یا خدمات] ما یه راهحل فوقالعادهست برای [مشکلی که محصول یا خدمات شما حل میکند] و میتونه به [مخاطب] کمک کنه تا [به مزایایی که محصول یا خدمات شما ارائه میدهد برسند].
مثلاً [مثالی از اینکه چطور به مشتری مشابهی در حل مشکل مشابهی کمک کردهاید ارائه دهید].
راستی، تا حالا به دنبال راهحلی برای [مشکلی که محصول یا خدمات حل میکند] بودید؟
به اعتراضات و نگرانیهای مخاطب با لحنی دوستانه و صمیمی گوش فرا دهید و به طور خلاصه و ملموس به آنها پاسخ دهید.
اگه ممکنه خیلی دوست دارم بیشتر در مورد نیازها و چالشهای شما تو [زمینه فعالیت مخاطب] بشنوم و ببینم چطور میتونیم با [محصول یا خدمات] کمکتون کنیم. کی میشه یه وقت تلفنی بگیرم و صحبت کنیم؟
شماره من [شماره تلفن] و ایمیلم هم [آدرس ایمیل] هست. اگه یه سر به وبسایت ما هم بزنی خیلی ممنون میشم: [آدرس وبسایت].
ممنون از وقتی که گذاشتی! روز خوب داشته باشی!
🔔نکات مهم:
• از لحنی دوستانه و صمیمی استفاده کنید، انگار با یه آشنا صحبت میکنید.
• از عبارات عامیانه و اصطلاحات روزمره استفاده کنید.
• سوالات باز بپرسید تا مخاطب را به صحبت کردن تشویق کنید.
• به طور خلاصه و ملموس صحبت کنید و از توضیحات پیچیده و تخصصی خودداری کنید.
• بر مزایای محصول یا خدمات خود برای مخاطب خاص تمرکز کنید.
• مشتاق و پر انرژی باشید.
• پیگیر باشید!
آیا فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد برای همه کسب و کارها مناسب است؟!
نکته مهمی که در مورد فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد باید به ان توجه داشته باشید این است که استفاده از تماس سرد برای همه کسب و کارها مفید نیست بلکه تنها برای بعضی از کسب و کارها مناسب است به همین دلیل پیشنهاد میکنیم قبل از شروع به گرفتن تماس های سرد و خرید تجهیزات مربوط برای ان میتوانید از طریق صفحه مشاوره کسب و کار در مشهد با ما در ارتباط باشید تا مطلع شوید که ایا تماس سرد برای کسب و کار شما مفید است یا خیر.
✏ نتیجه گیری:
همینطور که در مقاله مطالعه کردیم متوجه شدیم برای فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد باید به چه مهارت هایی برسیم. تمام این مهارت ها دست یافتی هستند همینطور که قبل از شما خیلی ها به این مهارت ها رسیدن و الان به یک فروشنده تلفنی حرفه ای تبدیل شدند. شما باید این تکنیک هایی که گفتیم را تمرین کنید تا مشتریان بیشتری جذب کنید. ما در آکادمی راه فروش در کنار شما هستیم و اگر یادگیری صفر تا صد فروش تلفنی برای شما جذاب هست می تونید حرفه ای آموزش ببینید برای این کار کافیست تا در دوره فروش تلفنی ما شرکت نمایید.
نظرات یادتون نره منتظرش هستیم.
نظر شما در مورد فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد چیست!؟ ایا به نظر شما فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد میتواند منجر به افزایش فروش در کسب و کار ها شود؟! تجربه و یا نظر خود را در مورد فروش تلفنی با استفاده از تماس سرد برای ما بنویسید.
دیدگاهتان را بنویسید