0 تا 100 معرفی محصول جدید به بازار 💣 | راه فروش
✨ وقتی می خواهید یک محصول جدید به بازار معرفی کنید باید به خوبی نیاز بازار و رفتار مصرف کننده را شناسایی و آنالیز کرده باشید. همچنین جذب و حفظ مشتریان به ویژگی های محصول جدید شما بستگی دارد. از طرفی اگر به خوبی بازار را بررسی نکرده باشید معرفی محصول جدید می تواند چالش هایی را برای شما به همراه داشته باشد.
به همین خاطر ما در سایت راه فروش تصمیم گرفتیم تا در این مقاله فرآیند معرفی محصول و بهترین تکنیک و روشهای معرفی را برایتان ارائه کرده ایم. اما قبل از آن میخواهیم توضیح کوتاهی در مورد خود معرفی محصول داشته باشیم.
معرفی محصول چیست؟
فرآیند معرفی محصول یک نوع استراتژی بازاریابی است که محصول یا خدمات را قبل از انتشار و ورود به بازار، تبلیغ کرده و باعث افزایش فروش می شود. این فرآیند بعد از تست محصول و دریافت مجوز فروش انجام می شود. مسئولیت اجرای این کار بر عهده تیم بازاریابی یا فروش است.
این کار به درک خوب مخاطبان نیاز دارد و تیم بازاریابی با استفاده از اطلاعاتی که پیش از این در مورد مشتریان جمع کرده میتواند مشتریان هدف را دقیقا تارگت کند.
مزایای معرفی محصول جدید
ما در اینجا 5 دلیل درباره اینکه معرفی یک محصول چطور می تواند روی کسب و کار شما تأثیر بگذارد ارائه داده ایم:
1️⃣ توجه مخاطبان را به محصول جلب کرده و باعث آگاهی از برند می شود.
معرفی محصول جدید با تکنیک های بازاریابی یک راه عالی برای جلب توجه مخاطبین است. شما می توانید ویژگی های محصولتان را به آنها بگویید و متقاعدشان کنید که آن را خریداری کنند. همچنین معرفی محصول یک راه عالی برای تبلیغ درباره شرکت و برند است که باعث فروش بیشتر هم برای محصول جدید و هم سایر محصولات می شود.
شرکت هایی همانند سامسونگ و گوگل معمولا برای فروش محصولات جدید خود از این نوع بازایابی استفاده میکنند.
2️⃣ باعث افزایش فروش و درآمد می شود.
یک محصول در همان ابتدای عرضه و ورود به بازار بیشترین تقاضا را دارد که زمان بسیار خوبی برای جذب مشتریان و کسب درآمد بیشتر است. بنابراین شما می توانید با راه اندازی یک کمپین بازاریابی، سریع تر مخاطبان را با ویژگی های محصولتان آشنا کنید تا آنها بلافاصله بعد از عرضه محصول به بازار، آن را خریداری کنند.
یکی از شرکت هایی که معمولا از این نوع تبلیغ برای فروش محصولات خود استفاده میکند اپل است چرا که محصولات این شرکت در ابتدای عرضه همواره با استقبال بسیار خوبی مواجه میشود.
3️⃣ روی شهرت شرکت تأثیر می گذارد.
معرفی محصول تصویری مثبت از شرکت و شهرتی برای برندهایی که در حال تغییر صنعت خود هستند، ایجاد می کند. به طور مثال، اگر شما یک محصولی را ارائه کنید که مشکلی را از مردم حل کند که دیگر رقبا قادر به انجام آن نبوده اند، شرکت شما در صنعت خود به یک رهبر تبدیل می شود و شهرت زیادی کسب می کند.
این موضوع به فروش محصولات شما در حال و آینده کمک می کند چون مخاطبان به برند شما وفادار خواهند ماند.
این موضوع علاوه بر اینکه میتواند به شما در فروش بیشتر محصولاتی که دارید کمک کند به برند شما در حوزه تخصصیتان هم کمک میکند.
4️⃣ فرصت های تجاری بیشتری فراهم می کند.
اگر محصولتان را با موفقیت معرفی و عرضه کنید، مشارکت های جدید، پیشنهادات تجاری و سرمایه گذارانی را برایتان جذب می کند.
5️⃣ سهم بازار را افزایش داده و مسیرهای جدید درآمدی را کشف می کند.
معرفی یک محصول جدید به وسیله یک کمپین بازاریابی به شما کمک می کند تا مخاطبان بیشتری جذب کنید و سهم خود را از بازار افزایش دهید. همچنین میتوانید مسیرهای جدید درآمدی را مانند سفارشات اینترنتی، خرده فروشی و … کشف کنید.
مراحل معرفی محصول جدید
فرآیند معرفی محصول، دارای 7 مرحله مهم است. قبل از طی کردن این مراحل باید بدانید که شرکت ها فرآیند یکسانی برای معرفی محصول ندارند. در هر کسب و کار عوامل مختلفی از جمله: نوع محصول، بودجه در نظر گرفته شده، جدول زمانی، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منابع شرکت، در ایجاد این فرآیند نقش دارند. شما باید این مراحل را به عنوان یک راهنما با کسب و کار خود سازگار کنید.
1️⃣ مشخص کردن نیاز بازار و مشتری
برای معرفی محصول باید اطلاعات مفیدی از شرایط بازار و نیاز مشتری داشته باشید. پس اولین گام تحقیقات بازار است، یعنی شناخت فرصت ها، نیازها، مشکلات و چیزهایی که باعث درک بهتری از شرایط بازار می شود. شما باید بدانید مخاطب از محصولتان چه چیزی می خواهد چرا که این موضوعی نقش زیادی در موفقیت ارائه محصولتان دارد.
2️⃣ شناخت رقبا
مرحله دوم شناخت رقبا است. باید مزایا، تفاوت ها و جایگاه خود را نسبت به رقبایتان مشخص کنید. برای این کار می توانید سؤالات زیر را از خود بپرسید:
✅ رقبای شما چه کسانی هستند؟
✅ چه چیزی برند شما و محصول را نسبت به رقیب متمایز می کند؟
✅ چرا باید مشتری محصول شما را ترجیح بدهد؟
✅ چه میزان از سهم بازار شما را رقبا در دست دارند؟
✅ دلیل خرید و عدم خرید مشتری از رقبا چیست؟
با شناخت رقبا و فهمیدن نقاط قوت و ضعف آنها در ارائه محصول مشابه، تسلط بیشتری روی استراتژی های رقابتی با آنها پیدا می کنید و میتوانید با معرفی محصول جدید بهتر فروش بیشتری داشته باشید.
3️⃣ نمونه سازی اولیه و تست
مرحله بعدی ساخت یک نمونه اولیه از محصول است. در ساخت این نمونه، به ویژگی هایی که برای شما و مخاطبان مهم است توجه کنید و روی آنها کار کنید. در مرحله بعد با ارزیابی، بررسی جزئیات و تست کردن محصول توسط تیم، ایرادات آن را رفع کنید. مهم است که برای بهبود بهتر و کیفیت بیشتر محصول، به تمام پیشنهادات و بازخوردها توجه کنید چون یک تغییر کوچک، یک تفاوت بزرگ ایجاد می کند.
4️⃣ پیش بینی حاشیه سود
یکی از پرکاربردترین فرمول های مالی، حاشیه سود است که در یک کسب و کار سود و زیان واقعی را نشان می دهد. یکی از رایج ترین فرمول ها، تقسیم سود بر درآمد کل است.
هرچه سود بالاتر باشد کسب و کار در وضعیت بهتری است. بنابراین پیش بینی حاشیه سود یکی از مهمترین مراحل است. همچنین با دانستن تعداد محصولات فروخته شده، درآمد و سود حاصل از فروش می توانید کاستی های محصول را که مانعی در سودآوری است شناسایی و رفع کنید.
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
5️⃣ تولید
مرحله بعد تولید محصول برای عرضه و معرفی به بازار است.
6️⃣ بازاریابی محصول
بازاریابی و تبلیغ محصول قبل از عرضه آن به بازار از مهمترین مراحل است. چون باعث می شود که مخاطب درباره آن با اطرافیان صحبت کند و محصول سریع تر شناخته شود. همچنین علاقه و نیاز را در مخاطب ایجاد می کند که این مسئله باعث فروش و جذب مشتری بیشتر می شود.
7️⃣ معرفی محصول
و بالأخره مرحله آخر معرفی محصول است. محصول جدیدتان را در وبسایت، شبکه های اجتماعی، کمپین های ایمیلی و … تبلیغ کنید و مخاطبانتان را تشویق کنید تا درباره محصول با اطرافیان خود صحبت کنند (بازاریابی دهان به دهان). بعد از اینکه محصول شما در معرض دید مخاطبان هدف قرار گرفت وارد فاز دوم بازاریابی می شوید.
در این مرحله میتوانید از مقالات ما مانند بهترین روش های بازاریابی کم هزینه، ایجاد ارتباط موفق با مشتری، نکات بازاریابی تلفنی نهایت استفاده را ببرید.
باید کارهایی را برای دیده شدن بهتر و بیشتر انجام دهید از جمله:
✅ ساخت یک لندینگ در وبسایت برای معرفی محصول جدید (همانند دوره فروش تلفنی در سایت راه فروش)
✅ کمپین ایمیل مارکتینگ برای ارسال اطلاعات درباره محصول (میتوانید از مقاله بازاریابی ایمیلی یا تلفنی در این زمینه استفاده نمایید)
✅ تماس با رسانه ها و اینفلوئنسرها برای پوشش خبری محصول
✅ پروموت محصول توسط بخش روابط عمومی
✅ ارائه خدمات پشتیبانی و پس از فروش
12 نکته برای معرفی موفق محصولات جدید
برای اینکه در معرفی محصول بهترین شانس موفقیت را داشته باشید، این نکات را در نظر بگیرید:
1) نقطه فروش منحصر به فرد را شناسایی کنید
برای دست یابی به نقطه فروش منحصر به فرد باید به خوبی رقبا را شناسایی و آنالیز کرده باشید! از نقاط فروش منحصر به فرد در محصولات میتوان به تلفنی با عمر باتری بهبود یافته یا یک لباس سازگار با محیط زیست اشاره کرد.
درک نقطه فروش منحصر به فرد محصول شما، به تبلیغ آن محصول کمک می کند و مشتریان را تشویق می کند تا آن را تست کنند. مهم است که پایگاه مشتریان خود را بشناسید تا بتوانید نقطه فروش منحصر به فرد خود را با آنچه آنها می خواهند هماهنگ کنید. چند راه وجود دارد که می توانید نقطه فروش منحصر به فرد محصول خود را شناسایی کنید، مانند صحبت با مشتریان گذشته خود، می توانید با آنها ارتباط بگیرید و نظرات آنها را جمع آوری کنید.
2) جمع آوری منابع و پشتیبانی
معرفی محصولات نیازمند منابع قابل توجهی مثل پول، تجهیزات، نیرو و زمان است. هر محصول با توجه به اندازه و مقیاس، هزینه متفاوتی دارد. به همین دلیل از قبل باید برای آن برنامه ریزی کرده باشید.
3) مخاطب هدف را مشخص کنید
مهم است که قبل از معرفی محصول جدید، مخاطبان هدف را مشخص کنید. همچنین توجه داشته باشید که چه کسانی و به چه دلیل محصول شما را خریداری می کنند. خیلی خوب است که موقع شروع به بازاریابی، مخاطبان هدف را با جزئیات بیشتر آشنا کنید.
بعضی از پارامتر هایی که هنگام مشخص کردن مشتری هدف باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:
✔ سن
✔ جنسیت
✔ محل
✔ اشتغال
✔ نقاط درد مخاطب
✔ سرگرمی ها
✔ وب سایت ها و شبکه هایی که آنها را مرور می کنند
به طور کلی شما باید قبل از انتشار محصول خود، پرسونا مخاطب خود را پیدا کرده و نوع ارائه محصول و … را بر اساس علاقه مندی های وی انجا دهید.
4) خوشبین باشید
نشان دادن خوش بینی نسبت به محصول جدید می تواند تأثیر مثبتی در تیمی که در راه اندازی آن کار می کند، ایجاد کند. خوش بین بودن نسبت به محصول جدید می تواند به تیم انگیزه دهد و آنها را تشویق کند تا بیشتر تلاش کنند. استفاده از خوشبینی در این راه میتواند با تلاشهای بازاریابی تیم ترکیب شود و هیجان و مثبت بودن را در مورد معرفی یک محصول جدید پرورش دهد.
5) تیم خود را با محصول جدید آشنا کنید
نمایش یک محصول جدید، یک راه عالی برای آموزش کارکنانی است که برای معرفی آن در بازار کار می کنند. بسته به اینکه محصول چیست، میتوانید نحوه کارکرد آن را نشان دهید. این به کارکنان ایده بهتری از آنچه محصول انجام می دهد ارائه میکند و می تواند به ابداع راه هایی برای بازاریابی آن کمک کند. پس حتما برای رونق بازاریابی خود از ظرفیت نیروی انسانی داخلی خود استفاده کنید. به طور کلی مهمترین قسمت در بازاریابی، دانش محصول شخص بازاریاب است.
6) زمانی را برای عرضه محصول جدید برنامه ریزی کنید
مشخص کردن زمانی که قصد دارید محصول جدید را برای عموم عرضه کنید، میتواند راه خوبی برای هدایت تلاشهای بازاریابی باشد. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید ممکن است شامل موارد زیر باشد:
✔ تاریخ عرضه محصول رقابتی: اگر محصول رقیب در حال عرضه است، می تواند در موفقیت محصول شما تأثیر بگذارد. اگر محصول خود را قبل از رقیب عرضه کنید، ممکن است بتوانید به دلیل تسلط زودهنگام بر بازار، فروش بیشتری داشته باشید، اما اگر بعد از آن وارد بازار شوید، می توانید نقاط ضعف محصول رقیب را هدف قرار دهید و تبلیغ کنید که محصول شما چه ویژگی های برتری دارد.
✔ عرضههای فصلی: زمانهای خاصی از سال وجود دارد که محصولات باعث فروش بیشتر میشوند. به عنوان مثال، اوایل پاییز زمان خوبی برای عرضه دارو در بازار است، چون بیشتر بیماری از جمله سرماخوردگی و… از اوایل پاییز شروع می شود.
7) منتظر محصول نهایی نباشید
به جای اینکه منتظر بمانید تا یک محصول کامل و نهایی داشته باشید، نسخه اولیه ای را وارد بازار کنید که می تواند به طور حداقلی نیاز مشتری را برطرف کند. البته که این نیاز به درک خوبی از چرخه عمر محصول شما دارد. بعد از این رفته رفته مشتریان شما پیشنهاداتی برای بهبود محصول شما ارائه میکنند که باعث می شود در مسیر استفاده کاملتر شود، نمونه مشابه این مورد اپلیکیشن اسنپ و دیجی کالا است که این دو در مسیر استفاده تکمیل شدند.
8) علاقه به محصول را پرورش دهید
علاقه مند کردن مشتریان به محصول جدید می تواند به معرفی موفق محصول کمک کند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که یکی از محبوب ترین گزینه های مدرن ایجاد محتوای ویروسی آنلاین است. به عنوان مثال، یک ویدیوی آنلاین که در آن یک پیام تأثیرگذار از محصول را به مشتری انتقال می دهید. در نهایت، باید به راه هایی برای افزایش علاقه و هیجان در مورد محصول جدید فکر کنید.
9) محصول جدید را به نمایش بگذارید
تجمع، می تواند یک راه عالی برای اطلاع رسانی و معرفی یک محصول جدید باشد، اما به آمادگی لازم نیاز دارد. اگر یک محصولی تولید کرده اید که عمومیت دارد و قابل ارائه به مخاطبان است، چند راه برای انجام این کار وجود دارد، مانند:
✅ راه اندازی غرفه در یک فروشگاه های خرده فروشی
✅ معرفی محصول در یک همایش ها و رویدادها
✅ انتشار ویدئویی به صورت تبلیغات آنلاین، مثلا در پلتفرم های مثل آپارات و…
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
10) محصولات جدید را با محصولات موجود ترکیب کنید
یک رویکرد خوب برای معرفی محصول جدید، ترکیب کردن محصول جدید با محصولات موجود است. این به محصول جدید کمک می کند تا با بهره مندی از موفقیت محصول قبلی، دیده شود. شما حتی می توانید نقاط فروش منحصر به فرد محصول جدید و نحوه ارتباط آن با محصول موجود را مشخص کنید. به عنوان مثال، انتشار یک محصول جدید مراقبت از پوست در کنار یک مدل موجود از محصول مراقبت از مو، مشتریان را تشویق به خرید می کند یا نمونه بازر دیگر آن شرکت سایپا و یا ایران خودرو، محصولات جدید تکمیل کننده محصولات قدیم هستند و به نوعی با هم ترکیب شده اند.
11) از روش های تبلیغات آفلاین استفاده کنید
اگرچه بسیاری از تلاشهای بازاریابی و تبلیغات به سمت پلتفرمهای آنلاین حرکت میکنند، اما هنوز مزایای زیادی برای تبلیغات آفلاین وجود دارد. استفاده از بیلبوردها، تابلوها یا تبلیغات فیزیکی راه خوبی برای معرفی محصول جدید به عموم مردم است. به هویت برند کمک می کند و مشتریان را با محصول جدید و نقاط فروش منحصر به فرد آن آشنا می کند.
12) استراتژی بازاریابی خود را متنوع نگه دارید
برای معرفی محصول جدید، لازم است کانالهای مختلفی از بازاریابی که مشتریان شما آنجا هستند را شناسایی کنید. این امر مستلزم یک استراتژی بازاریابی متنوع است که از تلاشهای آنلاین و آفلاین استفاده میکند تا اطمینان حاصل شود که محصول شما تا حد، امکان جذب مشتریان بالقوه را دارد. استراتژی های مختلفی از جمله پیدا کردن سفیران برند گرفته تا ایجاد تبلیغات هدفمند در رسانه های اجتماعی برای این کار وجود دارد. در نظر گرفتن بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است، اما از استراتژی های بازاریابی سنتی مانند نمونه های رایگان یا تبلیغات تلویزیونی پولی غافل نشوید.
زمان مناسب برای معرفی محصول چه زمانی است؟
زمان معرفی محصول عوامل مختلفی وجود دارد که به نوع محصول بستگی دارد. ممکن است برای محصولی، زمان معرفی اهمیتی نداشته باشد و برعکس در یک محصول دیگر، زمان معرفی یک عامل مهم باشد. به همین دلیل استراتژی فروش و معرفی هیچ کالایی مشابه کالای دیگر نیست و باهم تفاوت دارند.
برای مثال شرکتی که بخاری تولید می کند باید محصولش را در فصل زمستان معرفی کند، اگر در تابستان معرفی محصول انجام شود چه اتفاقی می افتد؟ چند درصد از مردم در تابستان به فکر خرید بخاری هستند؟ یا محصولات دیگر مثل کولر، پوشاک زمستانی، تابستانی و … . پس می بینیم که معرفی هیچ محصولی مشابه دیگری نیست.
برای اینکه بتوانید در این زمینه به خوبی عمل کنید و تجربه کافی برای ورود به بازار کار ندارید می توانید از یک مشاور بازاریابی و فروش کمک بگیرید و از تجربیات آن استفاده کنید و دیگر دغدغه اجرا برنامه های بازاریابی و فروش را نداشته باشید. همچنین میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش بازاریابی در مشهد در زمینه بازاریابی تیم خود را اموزش دهید.
بهترین راه برای معرفی محصول جدید چیست؟
بهترین راه برای معرفی محصول به این بستگی دارد که مخاطبانتان چه کسانی هستند و بیشتر از چه کانال هایی در فضای آنلاین استفاده می کنند. هر چند شما باید از چندین کانال برای تبلیغات و معرفی محصول خود استفاده کنید. هر چقدر که پیام شما درباره محصول بهتر، دقیق تر و شفاف تر باشد و مخاطبان درمورد آن محصول بیشتر اطلاعات داشته باشند می توانید انتظار تعاملات بیشتری را داشته باشید.
سخن آخر
تولید یک محصول باکیفیت بخشی از مسیر است. بخش دوم و مهم، معرفی محصول و رونمایی به صورت خلاقانه است. برای اینکه سهم بیشتری از بازار داشته باشید نوع محصول مهم نیست بلکه باید یک برنامه ریزی و استراتژی برای معرفی محصولتان داشته باشید.
بعد از معرفی محصول، وارد فرآیند فروش می شوید که باید مخاطبانتان را از راه های درست به مشتری تبدیل کنید. می بینید که تمام قسمت های فرآیند معرفی و فروش محصول به هم متصل هستند.
ما در این مقاله چگونگی معرفی محصول و تکنیک های معرفی اولیه را بیان کردیم. به کمک این نکات می توانید برای معرفی و ورود محصول خود به بازار، استراتژی جدیدی را بچینید. امیدواریم نکات بیان شده در این مقاله نیز همانند مقاله جملات اشتباه در فروش برایتان مفید باشد. همچنین می توانید از مقالات دیگر در وبسایت راه فروش برای فروش بیشتر استفاده کنید. همچنین اگر در مورد این مسئله و یا سایر اقدامات مربوط به بخش های مختلف کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید میتوانید به صفحه مشاوره کسب و کار در مشهد مراجعه کنید و از مشاوره تیم تخصصی ما در حوزه فروش و بازاریابی بهره مند شوید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام، کاش در کنار نوشته کاملتون در مورد راه های معرفی محصول جدید به بازار کمی هم در مورد
نمونه متن معرفی محصول جدید صحبت میکردین.
سلام وقتتون بخیر و نیکی، ممنون بابت نظر شما، سعی کنین با مواردی که گفته شده متناسب با حوزه کسب و کار خودتان این متن هارو شخصی سازی کنین. اما حتما انشالله در آپدیت مقاله نمونه متن معرفی و اسکریپت فروشش رو براتون میذاریم. امیدوارم پر فروش باشید.