وظایف مشاور بازاریابی و فروش
💡به طور میانگین هر 5 سال 80% کسب و کار های کوچک شکست می خوردند! فکر می کنید مهم ترین علت آن چیست؟ قطع به یقین نداشتن مشاور مناسب و با تجربه و اطلاع نداشتن از وظایف مشاور بازاریابی و فروش!
متاسفانه کسب و کارهای زیادی وجود دارند که سالانه هزینه های اشتباه زیادی می کنند ولی اطلاع از این ندارند که اگر یک مشاور حرفه ای در کنار خود داشته باشند چقدر می توانند از هزینه های اضافه و سربار مجموعه جلوگیری کرد! و این جمله را باید قبول کنیم که هر کسی در حوزه کاری خودش متخصص است.
اگر در حال برنامه ریزی و بررسی وظایف یک مشاوره بازاریابی و فروش هستید در این مقاله توضیح می دهیم که یک مشاور کیست، چه وظایفی دارد و چه کمکی به شما می کند؟ با ما همراه باشید🚀
مشاور فروش و بازاریابی کیست؟
🔥مشاور فروش و بازاریابی هم می تواند برای شرکت ها کار کند و هم به عنوان یک کارآفرین کسب و کار خود را اداره کند. یک مشاور فروش و بازاریابی می تواند به شرکت هایی که تجربه کافی در بازاریابی ندارند مشاوره بدهد و یا به تمام بخش های بازاریابی آن شرکت کمک کند. همچنین می تواند در بازاریابی B2B یا B2C که رویکردهای مختلفی دارند، تخصص داشته باشد. (اگر نمیدانید B2B یا B2C چیست، پیشنهاد میکنیم مقاله دسته بندی مشتریان را حتما مطالعه کنید )
مشاوران بازاریابی و فروش با طرح برنامه های اجرایی متناسب با کسب و کار به شرکت ها کمک می کنند تا به اهداف تجاری خود برسند و به رشدی طولانی مدت دست پیدا کنند. همچنین مشاور فروش در توسعه و اجرای استراتژی های فروش و بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند و این باعث گسترش آگاهی از محصول یا خدمات و ترغیب مشتریان بالقوه به خرید می شود.
چند نمونه از استراتژی های فروش و بازاریابی:
✅ موارد تبلیغاتی
✅ مناسبت ها
✅ آگهی های بازرگانی
✅ برنامه ها
✅ وبسایت ها
✅ محتوای رسانه های اجتماعی
وظایف مشاور بازاریابی و فروش چیست؟
✨ وظیفه اصلی مشاور بازاریابی و فروش، کمک به یک شرکت در راستای بیشتر دیده شدن خدمات، محصولات و افزایش فروش است. مشاور بازاریابی و فروش با مدیران شرکت مشورت می کنند، چالش های شرکت را شناسایی می کند و با توجه به چالش های شرکت، یک رویکرد بازاریابی منحصر به فرد طراحی می کند. (اگر شما هم برای کسب و کار خود نیاز به همچین فردی دارید میتوانید از طریق صفحه مشاوره فروش در مشهد با ما در ارتباط باشید)
در این قسمت درباره وظایف یک مشاور بازاریابی و فروش بیشتر صحبت می کنیم:
✔ ارزیابی تاکتیک های بازاریابی فعلی کسب و کار شما، شناسایی نیازهای کسب و کار و توسعه اهداف تجاری.
✔ بررسی عملکرد شرکت های رقیب و روند بازار.
✔ تعیین ارزش ها، مأموریت، چشم انداز و پیام اصلی یک شرکت.
✔ ایجاد یک طرح کامل و جدید برای گسترش تبلیغات و افزایش فروش محصولات/خدمات.
✔ تحقیق درباره رضایت مشتریان و دنبال کردن معیارهایی مانند تعامل با رسانه های اجتماعی، ترافیک مشتریان و نسبت تبدیل سرنخ به فروش.
✔ پیش بینی رفتار مصرف کننده برای تدوین استراتژی تا رسیدن به مخاطبان هدف.
✔ تنظیم استراتژی های بازاریابی، غلبه بر چالش های فروش و مشکلات بازاریابی.
✔ اندازه گیری وفاداری مشتری، توسعه و اجرای استراتژی های حفظ مشتری.
✔ ارائه راه حل های موثر در تاثیرگذاری تبلیغات
✔ آشنا کردن کسب و کارها با فناوری و سیستم های مفید فروش و بازاریابی.
✔ ارائه آموزش در راستای بهینه سازی سئو (SEO)، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، فروش مجازی، تجارت الکترونیک و دیگر استراتژی های بازاریابی دیجیتال.
✔ کمک به کسب و کارها در قیمت گذاری محصولات/خدمات. (برای قیمت گذاری محصول یا خدمات خود پیشنهاد میکنیم حتما مقاله استراتژی های قیمت گذاری محصولات را مطالعه نمایید)
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
همانطور که احتمالا در مقاله فروش تلفنی چیست خوانده اید می دانید که موضوع مشاور فروش و بازاریابی تفاوت های زیادی وجود دارد به همین دلیل قصد داریم به طور جداگانه به توضیحات کامل درباره هر کدام از شرح شغل مشاور فروش و مشاور بازاریابی می پردازیم.
مشاور فروش کیست؟
در هر شرکتی یک تیم فروش وجود دارد که از یک یا چند نفر تشکیل شده است. وقتی تیم فروش نمی تواند اهداف سازمان خود را برآورده کند نیاز است تا از یک مشاوره بیرون از سازمان کمک بگیرید تا مشکلات تیم فروش یا خارج از آن را شناسایی کند و درباره آن راه حل بدهد.
خصوصیات یک مشاور فروش خوب
✅ وقتی صحبت از ویژگی های یک مشاور خوب می شود برای خیلی از مدیران سوال می شود واقعا یک مشاور بازاریابی و فروش چه ویژگی هایی دارد، ما در این قسمت کاملا به این موضوع می پردازیم:
💖 همدلی: مشاور فروش باید این توانایی را داشته باشد که خود را در جایگاه مشتری ببیند و پیشنهاداتی که مستقیماً با نیازهای مشتریان مرتبط است ارائه دهد.
🏸 تمرکز: یکی از مهمترین مواردی که یک مشاور خوب باید در نظر داشته باشد این است که بتواند در زمان های مختلف و در پروژه های متفاوت به درستی عمل کند. تاقی بین پروژه های مختلف نداشته باشد. از طرفی مشاور فروش باید با تمرکز بر نیاز اصلی کسب و کار (فروش بیشتر) و ارائه راه حل های موثر و اثربخش به رشد کسب و کارها کمک کند.
🧭 استقلال: معمولا مشاوران فروش حرفه ای در زمان بندی مستقل هستند و میتوانند زمان مناسبی را بر روی کسب و کار شما بگذارند و سعی می کنند که پروژه های فعلی آن ها لطمه ای به کسب و کار شما نزند.
🎯 مثبت بودن: مشاور فروش باید نگرش مثبت خود را در تعامل با مشتریان حفظ کند، حتی هنگامی که مشتری درباره محصول یا خدمات ابراز نگرانی می کند. همچنین باید با تفکر و برنامه ریزی مناسب به تکمیل محصول و ارائه راه حل هایی که به افزایش فروش کمک می کنند، عمل کند.
💎 اعتماد: یک مشاور عالی، هم به توانایی خود و هم به محصول یا خدماتی که شرکت کافرما ارائه می دهد، باید اطمینان داشته باشد. یک مشاور فروش شرکتی برای اینکه بخواهد پیشنهادات خود را بدهد باید به محصول کارفرما و شرایط فروش آن دقت کند و بعد با توجه به معیار های مهم محصول خود راه حل پیشنهاد دهد.
مشاور بازاریابی و فروش کسی نیست که فقط حرف بزند!
کسی است که 70 درصد گوش می دهد و
10 درصد همدلی می کند و 20 درصد راه حل می دهد!
وظایف و مسئولیت های مشاور فروش
📚یک مشاور فروش موفق باید بتواند کارهایی را مخصوص کسب و کار شما را با هدف سودآوری برای کسب و کار شما انجام دهد. وظیفه اصلی مشاور فروش این است که با استفاده از استراتژی هایی که فروش را به حداکثر می رساند، یک محصول را در بازار ترویج دهد.
دیگر وظایف و مسئولیت های مشاور فروش عبارتند از:
✅ ارائه نظرات و پیشنهادات برای نشان دادن مزایای محصولات به مشتریان بالقوه شرکت
✅ طراحی ساختاری منسجم برای حفظ رابطه سالم و طولانی با مشتریان برای فروش بیشتر و ارجاعات بعدی
✅ کمک به روش های کشف نیازهای مشتریان و ارائه راه حل از طریق خدمات یا محصولات شرکت
✅ تدوین گذاشتن تارگت ماهانه و تحقیق درباره آمار فروش و ایجاد پتانسیل فروش با توجه به نوع کسب و کار
✅ آموزش استفاده از روش های تبلیغاتی مانند تماس های تلفنی، ایمیل و رسانه های اجتماعی برای رسیدن به مشتریان بالقوه
✅ آموزش ارائه محصولات برای مشتریانی که می خواهند اطلاعات بیشتری در مورد محصولات/خدمات داشته باشند.
مهارت های مشاور فروش
📝یک مشاور فروش حرفه ای و مبتکر باید دارای مهارت ها و صلاحیت هایی باشد تا بتوان آن را به عنوان فردی متخصص که فروش مجموعه را تضمین می کند در نظر گرفت. برای جذب یک مشاور فروش حرفه ای باید به دنبال مهارت های زیر باشید:
✅ مهارت های ارتباطی و بین فردی بالاتر از حد متوسط
✅ مهارت های مذاکره و متقاعد سازی با هدف بستن معاملات (پیشنهاد میکنیم مقاله اصول مذاکره را در مورد همین موضوع مطالعه کنید)
✅ مهارت های شبکه ای خوب و توانایی در رسیدگی به شرکت ها و مشتریان متعدد
✅ توانایی توضیح مزایا و مشخصات محصول طوری که نسبت به برندهای رقیب متمایز باشد
✅ توانایی کارهای تحت فشار زیرساختی و طراحی استراتژی های فروش
✅ توانایی های عالی در سازماندهی و مدیریت، مانند یک بازیکن تیمی
✅ علاقه مند به فروش و پیدا کردن راه هایی برای برآوردن نیازهای مشتری
✅ انعطاف پذیری و تمایل به مقابله با طرد شدن و توانایی ارتباط گیری با نیرو های انسانی با تیپ های شخصیتی متفاوت
مشاور بازاریابی کیست؟
مشاور بازاریابی درباره چگونگی ایجاد و اجرای استراتژی های بازاریابی برای ارتقاء کسب و کار به شرکت ها کمک می کند. وظایف اصلی آنها، شناسایی اهداف بازاریابی سازمان ها و ایجاد موارد مختلف بازاریابی و نظارت بر نتایج کمپین است.
مشاوران بازاریابی، متخصصان بازاریابی هستند که یا به شکل مستقل کار می کنند و یا به شرکت ها در راستای شناسایی اهداف مشتری و اجرای استراتژی ها و کمپین ها کمک می کنند. بسیاری از شرکت ها برای بهبود برندینگ یا دسترسی به مخاطبان باید به دنبال پشتیبانی و مشاوره از سوی یک مشاور بازاریابی باشند. همچنین اگر در مورد این مسئله و یا سایر اقدامات مربوط به بخش های مختلف کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید میتوانید به صفحه مشاوره کسب و کار در مشهد مراجعه کنید و از مشاوره تیم تخصصی ما در حوزه فروش و بازاریابی بهره مند شوید.
وظایف مشاور بازاریابی
💡 مشاور بازاریابی، برای کمک به کمپین های بازاریابی، توسعه و اجرای استراتژی های مدیریت برند، موارد بازاریابی لازم را تولید می کنند. آنها مواردی چون:
✅ پیام های رسانه ای اولیه را شناسایی و ایجاد می کنند
✅ اهداف و استراتژی ها را توسعه می دهند
✅ اجرای وظایف استراتژیک و نظارت بر نتایج
✅ تهیه گزارش و ارائه راه حل های بازاریابی
✅ توسعه و اجرای کمپین های بازاریابی هدفمند
✅ شناسایی راهکارهای مناسب برای ایجاد ارتباط با مشتریان
✅ شناسایی فرصت ها و بازارهای نوظهور
✅ تحقیق و تحلیل استراتژی های رقبا
✅ توسعه مدل های تقسیم بندی مشتری و پیشنهادات شخصی
✅ تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی روندها در رفتار مشتری
مسئولیت های مشاور بازاریابی
با در نظر گرفتن یک نمای کلی از نقش مشاور بازاریابی، حالا می خواهیم وظایف و مسئولیت های دیگری که یک مشاور بازاریابی باید در آنها مهارت داشته باشد، بیان کنیم. 10مسئولیت اصلی زیر بر اساس تجزیه و تحلیل درباره شغل مشاور بازاریابی بیان شده است :
1️⃣ انجام تحقیقات بازار برای درک نیازهای مشتری و توسعه برنامه های بازاریابی مؤثر
2️⃣ بررسی روندهای بازار، فعالیت های رقبا و بازخورد مشتری برای بهینه سازی استراتژی های رسیدن به حداکثر نتایج عملکرد
3️⃣ استفاده از رسانه های مختلف و پلتفرم های دیجیتال با توجه به ترجیحات مشتری برای دستیابی به پایگاه مخاطبان گسترده تر
4️⃣ ساخت موارد تبلیغاتی مانند بروشورها، تبلیغات و سایر ابزارهای بازاریابی برای افزایش آشنایی و شناخت برند در بین مخاطبان هدف
5️⃣ ایجاد ارتباط با مشتریان و شرکای احتمالی برای اطمینان از همسو بودن در دستیابی به اهداف تجاری
6️⃣ تعیین اهداف برای پروژه های بازاریابی و نظارت بر عملکرد
7️⃣ ردیابی تغییرات در فناوری دیجیتال، رفتارهای مصرف کننده، پلتفرم ها و غیره
8️⃣ نظارت بر بودجه برای تخصیص بودجه در بین کانالهای مختلف بازاریابی
9️⃣ تجزیه و تحلیل داده های کلیدی مانند شماره های تعامل، تجزیه و تحلیل وبسایت برای اندازه گیری موفقیت ها
🔟 تهیه گزارشات کامل درباره نتایج کمپین با توصیه هایی در مورد بهترین روش برای پیشبرد استراتژی های جدید
مهارت های مشاور بازاریابی
🔥 مشاور بازاریابی باید بتواند خلاقانه و تحلیلی فکر کند. برای مشاوران بازاریابی مهم است که بتوانند از این خلاقیت به نتیجه برسند. علاوه بر این، آنها باید مهارت ها و صلاحیت های زیر را هم داشته باشند:
🤼♂️ مهارت های ارتباطی و بین فردی: ارتباط مؤثر برای مشاوران بازاریابی ضروری است تا پیچیدگی های کسب و کار خود را بررسی کنند، نیازها و اهداف مشتریان را درک کنند و استراتژی ها و راه حل ها را برای پیشبرد اهداف خود ترسیم کنند. (اگر در ایجاد ارتباط موفق مهارت ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله ایجاد ارتباط موفق با مشتری را مطالعه کنید)
🆗 مهارت های تصمیم گیری: برای انتخاب بین استراتژی های بازاریابی رقابتی و تبلیغات پیشنهاد شده توسط کارکنان نیاز است مشاور از توانایی بالایی برخودار باشد که بتواند به خوبی تصمیم گیری کند.
🏸 مهارت های تحلیلی: مشاوران بازاریابی باید قادر به تفسیر، تجزیه و تحلیل داده ها از منابع مختلف مانند نظرسنجی مشتریان شرکت ها، نتایج تست A/B و تجزیه و تحلیل وبسایت آنها داشته باشد تا روندها را شناسایی کرده و نتایج را استخراج کنند. بنابراین، تجزیه و تحلیل داده ها یک مهارت کلیدی است.
🔔 مهارت های تحقیق: یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز که در شرح شغلی مشاور بازاریابی ذکر می شود، مهارت تحقیق است. مشاور بازاریابی باید بتواند داده های مرتبط با هر کسب و کار را پیدا کند، دقت داده ها را ارزیابی کند و بر اساس یافته های خود توصیه های درستی ارائه دهد.
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی...
🎯 مهارت های تفکر استراتژیک: تفکر استراتژیک برای همه مشاوران بازاریابی ضروری است. آنها باید بتوانند به طور گسترده فکر کنند، روندها را شناسایی کنند و درباره چگونگی رسیدن به بهترین مخاطبان هدف، تصمیمات استراتژیک بگیرند که این امر مستلزم آن است که آنها درکی از اهداف مشتریان خود، وظایف و اهداف استراتژیک و چشم انداز بازار داشته باشند.
📊 مهارت های سازمانی: مشاوران باید چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت کنند و حجم کاری خود را برای حداکثر کارایی اولویت بندی کنند. توسعه مهارت های سازمانی می تواند به آنها کمک کند تا پروژه های خود را در رأس کار نگه دارند و نتیجه را به موقع ارائه کنند.
📚 مهارت های مدیریت پروژه: مشاور بازاریابی در کنار مهارت های سازمانی باید دانش و تجربه مدیریت پروژه را داشته باشد. به این معنا که او بتواند به طور مؤثر، منابع و بودجه کمپین را مدیریت کند و اطمینان پیدا کند که در مسیر برآورده کردن انتظارات مدیران کسب و کارها باشد.
🚀 مهارت های مذاکره: مشاور بازاریابی باید بتواند با فروشندگان و حتی مشتریان آن کسب و کار مذاکره کند. به طور مثال، یک مشاور ممکن است نیاز داشته باشد برای یک شرکت پیشنهاد بازاریابی دیجیتال بدهد، در این حالت مشاور لازم است برای پیاده سازی این امکان در شرکت کارفرما، با شرکت مجری وارد مذاکره شود.
📝 کلام آخر
ما در این مقاله سعی کردیم تمام فاکتور های مهمی که یک مشاور بازاریابی و فروش مانند دانش و مهارت های مربوطه را ارائه کنیم. اگر تا انتهای مقاله مشاور بازاریابی و فروش با ما همراه بوده باشید، قطعا این موضوع را به خوبی درک کرده اید که چقدر به یک مشاوره حرفه ای در زمینه بازاریابی و فروش نیاز دارید!
اگر هنوز سوالاتی در ذهن شما هست که در این مقاله به آن ها پاسخ داده نشد، میتوانید فرم مشاوره رایگان پر کنید و در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت و در راه فروش سعی میکنیم به تمام سوالانت و دغدغه های شما پاسخ خواهیم داد.
همچنین ما در وب سایت راه فروش برگذار کننده دوره های آموزشی همانند دوره فروش تلفنی هم هستیم که در صورت نیاز میتوانید به طور رایگان در آن شرکت کنید. همچنین اگر خود صاحب یک کسب و کار هستید میتوانید از طریق صفحه مشاوره فروش با ما در ارتباط باشید. نظر شما در مورد مقاله مشاور فروش و بازاریابی چیست؟! ایا این مقاله توانسته است همانند مقاله جملات اشتباه در فروش به شما در انتخاب یک مشاور فروش و بازاریابی خوب کمک کرده باشد ؟!
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
من مدت ها بود که به دنبال یک مشاور بازاریابی خوب بودم اما حقیقتا نمیدونستم تا چه حد و در چه کارهایی باید بتونه بهم کمک کنه و اصلا از کجا بفهمم مشاوری فروشی که گرفتم این کاره هست یا نه و باید چه مهارت هایی داشته باشه.
خلاصه این که ممنون ازتون برای اینکه این اطلاعات رو برای ما قرار دادین
سلام محمد جان، ممنون از این که نظرت رو با ما در میون گذاشتی.
ما در سایت راه فروش خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.
امیدواریم باز هم به سایت ما سر بزنی:)