چگونه با دسته بندی مشتریان فروش بیشتری داشته باشیم؟! ✅
همان طور که میدانید دسته بندی مشتریان یکی از راه های موفقیت در فروش است .با دسته بندی مشتریان، کارایی و تمرکز هر بخش را در کسب و کار خود بهبود بخشید و تاثیر گذاری بر روی رفتار مشتری داشته باشید:
کسب و کارها اغلب برای ارائه یک پیام متمرکز که با هر مشتری منحصر به فرد طنین انداز می شود، تلاش می کنند.
تقسیم مخاطب به بخشها به شخصیسازی هر بخش مشتری از طریق پیامرسانی متفاوت کمک میکند.
تمایز بازار، مصرف کنندگان مناسب را با پیام های مناسب برای ارتقای جایگاه برند شما هدف قرار می دهد.
این مقاله و دوره رایگان آموزش فروش تلفنی برای صاحبان مشاغل کوچک و متخصصان بازاریابی است که میخواهند یاد بگیرند که چگونه میتوانند مشتریان جدیدی به دست آورند و وفاداری به برند را با تقسیمبندی مشتری بهبود بخشند.
دسته بندی مشتریان چیست؟
دسته بندی مشتری، فرآیند گروه بندی مشتریان بر اساس ویژگی های مشترک است. همچنین این فرآیند تنظیم و شخصی سازی تلاش های بازاریابی، خدمات و فروش خود را با نیازهای گروه های خاص آسان می کند. نتیجه، افزایش بالقوه وفاداری و تبدیل مشتری است.
احتمالاً از قبل با دسته بندی مشتریان آشنا هستید. برای مثال، ممکن است قبل از اینکه به همکاران خود ایمیل بزنید، با یک پیام گروهی به همه اعضای خانواده خود در مورد ارتقای شغلی بگویید.
همین امر در مورد مشتریان نیز صدق می کند. هر کدام از آنها نیازها، ویژگی ها، نقاط دردناک و انتظارات منحصر به فردی برای کسب و کار شما دارند. و گاهی اوقات، مؤثرترین راه برای برقراری ارتباط با مشتری هدف، قرار دادن آنها در یک گروه است.
در یک مفهوم گسترده، دسته بندی مشتری سعی می کند به سؤالات اساسی زیر پاسخ دهد:
گروه های اصلی مشتریان که کسب و کار ما به آنها خدمات می دهد کدامند؟
بیشترین و کم سودترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟
کدام جنبه از محصولات و خدمات ما بیشتر برای مشتریان جذابیت دارد؟
نیازهای مشتریان ما چیست؟
چگونه محصولات و خدمات ما می توانند درد مشتریان را کاهش دهند؟
چگونه می توانیم پیشنهادات خود را برای افزایش رضایت مشتری بهبود دهیم؟
بهترین کانال های ارتباطی برای جذب مشتری چیست؟
اثربخشی کانال های فروش مختلفی که استفاده می کنیم چیست؟
چرا مشتریان را تقسیم بندی می کنیم؟
«فروش به افرادی که واقعاً میخواهند از شما بشنوند مؤثرتر از قطع صحبت غریبههایی است که این کار را نمیکنند»
تقسیم بندی مشتریان بسیار فراتر از قرار دادن افراد در دسته بندی است. هنگام استفاده از یک رویکرد یکسان برای همه در بازاریابی، حتی هوشمندانه ترین استراتژی ممکن است نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد. مهم نیست که تلاش های بازاریابی شما چقدر برای برخی مؤثر است، ممکن است در مورد برخی دیگر شکست بخورد. اینجا جایی است که تقسیم بندی مشتری وارد عمل می شود و اگر به درستی انجام شود، می تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها داشته باشد:
کمپین های بازاریابی بهتر
تقسیمبندی مشتری، به کسبوکارها کمک میکند تا پیامهای بازاریابی متمرکزتری را که برای هر بخش خاص سفارشی میشوند، ایجاد کنند. طبق یک نظرسنجی Mailchimp، کمپین هایی که بر اساس علاقه مشتری تقسیم بندی شده اند به طور متوسط 74٪ نرخ کلیک بالاتری دارند و منجر به مشتری یابی بیشتری میشود. این در مقایسه با کمپین های غیربخش بندی است.
پیشنهادات بهبود یافته
ایده روشنی داشته باشید در مورد اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و از محصولات و خدمات شما چه چیزی می خواهند. این به شما امکان می دهد تا پیشنهادات خود را تنظیم و بهینه کنید. بنابراین قادر خواهید بود به برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان، که منجر به بهبود رضایت آنها و اعتماد سازی در فروش تلفنی می شود.
قابلیت گسترش
مشتریان بالقوه و موجود را به زیر گروه های خاص تقسیم کنید. در نتیجه، کسبوکارها میتوانند درک بهتری از چیزهایی که مشتریان میتوانند به آنها علاقه داشته باشند، به دست آورند.
مشتریان حفظ شده بیشتر
تقسیم بندی مشتری هدف می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با شناسایی مشتریان پردرآمد، استراتژی های حفظ مشتری هدفمندتری را توسعه دهند. بنابراین، پیشنهادهای شخصی برای آنها ایجاد کنید، یا با کسانی که مدتی است چیزی نخریده اند، دوباره درگیر شوید و یک ارتباط موفق با مشتری خود ایجاد کنید.
بهینه سازی قیمت
وضعیت اجتماعی و مالی مشتریان را شناسایی کنید. این امر، تعیین قیمت مناسب را برای محصولات و خدمات که مشتریان آنها معقول می دانند، آسان تر می کند.
با در نظر گرفتن استراتژی هایی که ما در مقاله استراتژی های قیمت گذاری محصولات به ان ها اشاره کردیم میتوانید فروش بسیار خوبی داشته باشید.
افزایش درآمد
زمان، منابع و تلاشهای بازاریابی کمتری را صرف بخشهای مشّتریان کمسود کنید و بیشتر بر روی موفقترین بخشهای مشتریان شرکت تلاش کنید. در نتیجه این کار باعث افزایش درآمد، سودآوری و همچنین کاهش هزینه های فروش می شود. تمامی این موارد جزو تکنیک های فروش تلفنی محسوب میشود که با یادگیری آن ها میتوانید فروش خود را چند برابر کنید.
فروشنده شوید: آموزش جامع بازاریابی تلفنی
سایر مزایای رایج تقسیم بندی مشتریان
بهبود خدمات مشتری و تلاش های پشتیبانی مشتری.
کمک به تیم های داخلی برای آماده شدن برای چالش هایی که گروه های مختلف ممکن است تجربه کنند.
برقراری ارتباط با بخش هایی از مشتریان از طریق کانال ها یا پلتفرم های ترجیحی.
یافتن فرصت های جدید برای محصولات، پشتیبانی و خدمات به طور مؤثر.
اکنون که متوجه شدید تقسیم بندی مشتری چیست، بیایید رایج ترین انواع تقسیم بندی را پوشش دهیم تا بتوانیم راحت تر از آن ها در هنگام مذاکرات فروش تلفنی استفاده کنیم:
انواع تقسیم بندی مشتریان
- تقسیم بندی مشتریان B2C
- تقسیم بندی مشتریان B2B
1) تقسیم بندی مشتریان B2C
تقسیم بندی جمعیتی
تقسیم بندی جغرافیایی
تقسیم بندی روان شناختی
تقسیم بندی رفتاری
تقسیم بندی جمعیتی
1. جنسیت
بسیاری از کسبوکارها هنگام ساختن یک برنامه تقسیمبندی مشتری، با بخشهای جنسیتی شروع میکنند. در حالی که این یک راه سریع برای شروع است، باید مطمئن شوید که این بخش شامل است. باید انتخاب های دسته بندی زیادی وجود داشته باشد تا مشتریان به طور دقیق به گروه هایی که در آن احساس راحتی می کنند تقسیم شوند.
2. سن
سن یکی دیگر از عوامل رایجی است که مشاغل برای تقسیم بندی مشتریان از آن استفاده می کنند. زیرا چیزهای زیادی در مورد شخصی که با کسب و کار شما تعامل دارد به شما می گوید. به عنوان مثال، یک فرد مجرد 30 ساله، بودجه و علایق مشابهی با یک بازنشسته 70 ساله نخواهد داشت.
3. شغل
شغل می تواند چیزهای زیادی را در مورد علایق و در دسترس بودن مشتریان نشان دهد. همچنین می تواند به شما ایده ای از بودجه و درآمد سالانه آنها بدهد، به خصوص اگر آنها این اطلاعات را مستقیماً با شما به اشتراک نگذارند.
4. درآمد خانوار
درآمد خانوار به شما این ایده را می دهد که یک مشتری به طور بالقوه چقدر می تواند برای کسب و کار شما پول خرج کند. به خاطر داشته باشید که در اینجا درآمد تنها عامل مهم نیست. موقعیت مکانی، شغل، ساختار خانواده و موارد دیگر نیز بر بودجه مشتری تأثیر می گذارند.
5. وضعیت تأهل
اگر وضعیت تأهل برای درک پایگاه مشتری شما مهم است، می توانید خریداران را به چند روش مختلف تقسیم بندی کنید: خواه آنها همسر داشته باشند، در یک رابطه باشند یا غیره. جمع آوری این داده ها بر اساس استراتژی بازاریابی سازمان شما متفاوت خواهد بود.
تقسیم بندی جغرافیایی
1. مکان
موقعیت مکانی مهم است برای اینکه استراتژی بازاریابی شما بر اساس منطقه شخصیتر شود. ابتدا به شما می گوید که مشتریان شما کجا هستند و چگونه می توانید آنها را پیدا کنید. همچنین این دادهها به شما میگویند که اگر بخشهای خاصی در مناطق مختلف زندگی میکنند، چگونه باید به آنها نزدیک شوید. برای مثال، نحوه بازاریابی شما برای مردم در تهران احتمالاً با نحوه بازاریابی شما برای مردم مشهد، متفاوت خواهد بود.
2. زبان ترجیحی
دانستن زبانی که مشتریان شما ترجیح می دهند صحبت کنند بسیار مهم است. این به شما این امکان را می دهد که با وضوح بیشتری ارتباط برقرار کنید و تعامل مشتریان با کسب و کار شما را آسان تر می کند.
3. حمل و نقل
تبلیغات خارج از خانه روز به روز پیشرفته تر می شود. به طور مثال، حمل و نقل می تواند یک فرصت بازاریابی ارزشمند برای کسب و کار شما باشد: اگر مشتریان شما با مترو به محل کار خود می روند، می توانید فضای تبلیغاتی در قطارها و ایستگاه های مترو محبوب و همچنین بیلبوردهای دیجیتالی را در سراسر شهرها خریداری کنید.
4. فضای کاری
درک اینکه مشتریان شما چگونه و کجا کار می کنند، بسته به خط کسب و کار شما می تواند بینش ارزشمندی باشد.
تقسیم بندی روانشناختی
1. ارزش ها
معمولاً شناسایی ارزش ها نسبت به اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن یا مکان دشوارتر است. برای تعیین ارزش های یک مشتری، باید نیازهای او را به طور کامل،مثلاً از طریق مصاحبه یا نظرسنجی درک کنید.
همچنین، می توانید از این اطلاعات برای همدلی با موانعی که هنگام تلاش برای دستیابی به اهداف با آن روبرو هستند، استفاده کنید. وقتی بتوانید به این روش با مشتری هماهنگ شوید، راحتتر میتوانید ببینید که چه چیزی در یک محصول، خدمات یا نام تجاری بیشترین ارزش را دارد.
2. علایق
ارزش ها، ویژگی ها و اقداماتی هستند که مشتریان، بیشتر آنها را تحسین می کنند. اما علایق چیزهایی هستند که مشتریان از آنها لذت می برند و ممکن است لزوماً به تجارت شما مربوط نباشد.
به طور مثال، مشتریان شما ممکن است به سگ ها علاقه داشته باشند، بنابراین می توانید با یک فروشگاه حیوانات خانگی محلی شریک شوید و یک کمپین تبلیغاتی متقابل راه اندازی کنید. به عنوان یک امتیاز اضافی، می توانید روابط با مشاغل مجاور را تقویت کنید. این به شما امکان میدهد در مکانهایی به مشتریانی دست پیدا کنید که ممکن است قبلاً به آنها فکر نکرده باشید.
3. شخصیت
به سختی می توان شخصیت را در یک عبارت یا جمله خلاصه کرد. اما می توانید مشتریان را بر اساس ویژگی های شخصیتی مختلف تقسیم بندی کنید. آیا آنها برونگرا هستند؟ درونگرا؟ طنز؟ جدی؟ هرچه بیشتر در مورد شخصیت آنها بدانید، بیشتر می توانید بازاریابی خود را متناسب با مشتریان خود تطبیق دهید.
تقسیم بندی رفتاری
1. مرحله چرخه زندگی
مرحله چرخه زندگی تلاش میکند تا مشخص کند یک خریدار خاص در کدام بخش قرار دارد. آیا آنها رهبر جدیدی هستند که برای گفتگوی فروش آماده هستند؟ یا آیا آنها مشتری وفاداری هستند که مایلند از کسب و کار شما حمایت کنند؟ دانستن اینکه رابطه بین شما و مشتریان در کجا قرار دارد می تواند به شما کمک کند تا استراتژی بازاریابی مؤثرتری را شکل دهید.
2. فعالیت وب سایت
فعالیت وب سایت هر کاری را که مشتریان شما هنگام تعامل با وب سایت شما انجام می دهند ردیابی می کند. به عنوان مثال، می توانید مشتریان را بر اساس صفحه اولی که با آن تعامل دارند، تقسیم بندی کنید. یا میتوانید آنها را بر اساس تعداد دفعاتی که از صفحه اصلی شما بازدید کردهاند یا روی یک عنصر خاص از صفحه کلیک کردهاند، تقسیمبندی کنید.
3. آخرین تعامل با مشتری
شما می توانید از آخرین تعاملی که یک مشتری با کسب و کار شما دارد چیزهای زیادی در مورد روابط با مشتری بیاموزید. اگر این یک تعامل مثبت بود، ممکن است بر اساس زمانی که در شبکه خریدار هستند، برای یک تبلیغ خاص آماده باشند. اگر تعامل منفی بود، ممکن است بخواهید برای تقویت رابطه با مشتری یا تیم های موفقیت خود پینگ کنید.
4. فعالیت تجارت الکترونیک
فعالیت تجارت الکترونیک مانند فعالیت وب سایت، به اقداماتی اشاره دارد که مشتریان در فروشگاه آنلاین شما انجام می دهند. به عنوان مثال، چرخ دستی های رها شده یک انتخاب رایج تقسیم بندی مشتریان هستند. همچنین میتوانید مشتریان را بر اساس محصولاتی که خریداری کردهاند یا صفحات محصولی که دیدهاند اما در آن تبدیل نشدهاند، تقسیمبندی کنید.
2) تقسیم بندی مشتریان B2B
تقسیم بندی فنی
تقسیم بندی مبتنی بر ارزش
تقسیم بندی بر اساس نیازها
تقسیم بندی فنی
1. نوع دستگاه
نوع دستگاه، کاربران را بر اساس دستگاهی که برای تعامل با وب سایت شما استفاده می کنند، اعم از تلفن، تبلت یا رایانه، تقسیم بندی می کند.
به عنوان مثال، اگر اکثر بازدیدکنندگان وب سایت شما از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، پس می دانید که پاسخگویی تلفن همراه برای سایت شما ضروری است. یا ممکن است در نظر داشته باشید که یک اپلیکیشن موبایل بسازید تا با کاربرانی که در حال حرکت با برند شما در تعامل هستند، سرمایه گذاری کنید.
2. نوع مرورگر
نوع مرورگر به مرورگر اینترنتی اشاره دارد که مشتری از آن استفاده می کند. به عنوان مثال، آیا آنها از Google Chrome، Safari، DuckDuckGo یا Mozilla Firefox استفاده می کنند؟
دهها مرورگر اینترنتی وجود دارد که هر کدام وبسایت، ایمیلها و برنامههای شما را متفاوت نشان میدهند. این امر باعث میشود درک کنید که مشتریان شما از چه چیزی استفاده میکنند تا بتوانید آزمایش کنید که آیا محتوای بازاریابی شما به درستی در آن مرورگرها نمایش داده میشود یا خیر.
3. منبع اصلی
منبع اصلی بخشی است که به شما کمک می کند تا بفهمید بازدیدکنندگان وب سایت شما از کجا آمده اند. این به شما امکان می دهد بدانید که آیا افراد، سایت شما را با موتورهای جستجو مانند گوگل کشف می کنند یا خیر. همچنین به شما نشان می دهد که آیا آنها از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل یا ارجاع از سایت دیگری به صفحات شما می آیند.
هنگامی که بدانید مشتریان شما چگونه شما را پیدا می کنند، می توانید مسیر تبدیل را بهینه کنید. این می تواند به افراد بیشتری کمک کند تا مکان سایت شما را پیدا کنند.
تقسیم بندی مبتنی بر ارزش
1. امتیازات رضایت مشتری
چه از CSAT یا NPS استفاده کنید ، نمرات رضایت مشتری چیزهای زیادی در مورد تعاملات اخیر خدمات به شما می گوید. نمرات بالاتر به این معنی است که مشتریان از خدمات شما راضی هستند. نمرات پایین تر نشان دهنده خطر ریزش است.
تقسیم مشتریان به مروجین و مخالفان می تواند به شما کمک کند که ارزش وفادارترین مشتریان خود را افزایش دهید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که مشتریان ناراضی پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت می کنند.
2. تعداد خرید
تعداد خریدهایی که مشتری انجام می دهد عامل اصلی در تعیین ارزش مشتری است. هرچه خرید بیشتری انجام دهند، برای کسب و کار شما ارزش بیشتری دارند.
3. میانگین ارزش خرید
هرچه میانگین ارزش خرید بالاتر باشد، مشتری ارزش کلی بیشتری را به کسب و کار شما ارائه می دهد.
آن دسته از مشتریانی که خریدهای مکرر یا منظم از کسب و کار شما انجام می دهند بسیار ارزشمند هستند. یکی از تاکتیک هایی که باید در نظر گرفت، پاداش دادن به آنها با پیشنهادات یا تبلیغات ویژه و انحصاری است.
تقسیم بندی مبتنی بر نیازها
1. ویژگی های محصول
برخی از گروه های مشتریان برای استفاده از محصولات شما به ویژگی های خاصی از محصولات نیاز دارند.
به عنوان مثال، اگر وب سایت شما قابل دسترسی به وب نیست ، ممکن است ناخواسته افراد دارای معلولیت را از خود دور کنید. اطمینان حاصل کنید که از مشتریانی با این نیازها آگاه هستید تا وب سایت شما تا حد امکان جامع باشد.
یکی از مواردی که میتواند باعث افزایش فروش محصول شما شود خاص بودن و متفاوت بودن محصول شما نسبت به سایر رقبای شماست. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم کتاب گاو بنفش اثر ست گادین را که در مقاله بهترین کتاب های حوزه بازاریابی معرفی کردیم را مطالعه نمایید.
2. نیازهای خدماتی
خدماتی هستند که مشتریان هنگام تعامل با کسب و کار شما به آن نیاز دارند. بیایید HubSpot را به عنوان مثال در نظر بگیریم. اگر کاربر جدید HubSpot هستید، ممکن است بخواهید برای یادگیری نحوه استفاده از محصولات ما، فرآیندی را طی کنید. اگر قبلاً تجربه استفاده از HubSpot را دارید، ممکن است تصمیم بگیرید که از این سرویس انصراف دهید. یافتن این نیازها تضمین می کند که مشتریان شما به درستی پشتیبانی می شوند.
3. روش تحویل
اگر محصولتان را در زمان مناسب یا به روش درست تحویل ندهید، برای مشتریانتان مفید نیست. این گزینه تقسیم بندی به شما امکان می دهد افرادی را که نیازهای حمل و نقل یا تحویل خاصی دارند دسته بندی کنید.
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی…
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی…
استراتژی تقسیم بندی مشتری
اهداف و متغیرهای تقسیم بندی مشتری خود را تعیین کنید.
اهداف را به پروژه های تقسیم بندی مشتری محور تقسیم کنید.
هر پروژه تقسیم بندی مشتری را تنظیم و اولویت بندی کنید.
داده های مشتری خود را جمع آوری و سازماندهی کنید.
مشتریان خود را به گروه های انتخابی خود تقسیم کنید.
مشتریان و بخش های کاربری خود را هدف قرار دهید و بازاریابی کنید.
تجزیه و تحلیل منظم تقسیم بندی مشتری را اجرا کنید.
اهداف کسب و کار شما، باید فرآیند تقسیم بندی و تصمیم گیری شما را مشخص کند. کسبوکارهایی که از تقسیمبندی بازار استفاده میکنند زمانی مؤثرتر هستند که با یک استراتژی روشن شروع کنند.
اگر در حال گسترش کسب و کار خود هستید یا به دنبال راه های جدیدی برای جذب مشتریان هستید، استراتژی تقسیم بندی مشتری می تواند به شما کمک کند:
پایگاه مشتریان خود را سازماندهی کنید
مدیریت ارتباطات هدفمند را آسان تر کنید
بالقوه های فروش برتر را انتخاب کنید
در حالی که راههای زیادی وجود دارد که میتوانید دستهبندی کاربران و مشتریان خود را شروع کنید، این مراحل میتواند به تیم شما کمک کند تا از برخی مشکلات در این مسیر جلوگیری کنید.
1) اهداف و متغیرهای تقسیم بندی مشتری خود را تعیین کنید
ممکن است در حال حاظر کسب و کار شما از شخصیت های خریدار استفاده کند. برای برخی از کسب و کارهای کوچک، وقت خود را برای توسعه شخصیت ها در نظر بگیرید، زیرا آنها می توانند کمک بزرگی برای تقسیم بندی مشتریان باشند.
اگر از بخشهای مشتری برای حل مشکلات تجاری خاص استفاده میکنید، ممکن است تقسیمبندی به همان اندازه پیچیده شود. نتیجه نهایی این است که ممکن است داده کافی یا نوع داده مناسبی برای ارائه بهترین تجربه مشتری نداشته باشید.
تقسیم بندی جمعیتی یا روانشناختی ممکن است به رشد بالای قیف کمک کند. اما یک استراتژی مشتری محور ممکن است کار بیشتری ببرد.
با فکر کردن به اینکه چه چیزی یک مشتری را برای کسب و کار شما ارزشمند می کند، شروع کنید:
تناسب محصول مهم تر است یا سودآوری؟
آیا آنها خریدهای تکراری انجام می دهند؟
آیا آنها در جوامع آنلاین فعال هستند؟
در طول سفر خریدار کجا می روند؟
همانطور که این روند را ادامه می دهید، اعضای تیم مهمی را از سراسر سازمان وارد کنید. با استفاده از تجربه و دیدگاه منحصربهفرد آنها، میتوانید بخشهای مفیدتری برای مشتریان ایجاد کنید.
قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، باید متغیرهای هر بخش از هدف را بررسی کنید.
برای مثال، فرض کنید یکی از بخشهای مشتریان شما مادران بین 30 تا 35 سال هستند. دادهها نشان میدهد که حدود نیمی از این بخش در پایان نوامبر خرید میکنند. اما آیا می دانید که آنها محصول شما را به عنوان هدیه خریداری میکنند یا برای استفاده در منزل؟
این متغیر، کوچک به نظر می رسد اما می تواند تفاوت بزرگی در بازاریابی و پیام های فروش برای این بخش ایجاد کند.
2) اهداف را به پروژه های تقسیم بندی مشتری محور تقسیم کنید
هنگامی که تصویر واضحی از اهداف و متغیرهای تقسیم بندی خود داشتید، وقت آن است که آنها را به پروژه های قابل مدیریت تقسیم کنید.
همانطور که شما این پروژه ها را توسعه می دهید، به خاطر داشته باشید که نمی توانید همزمان به هر هدفی برسید. همانطور که به بررسی داده های مشتریان خود ادامه می دهید، ممکن است طیف وسیعی از پروژه ها را به نمایش بگذارید.
برخی از این پروژهها ممکن است فوری باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زمان و تحقیق بیشتری برای دستیابی به آن نیاز داشته باشند.
ایجاد پروژه های واضح در مورد تقسیم بندی مشتری می تواند این موارد را آسان تر کند:
مرزها را تعیین کنید
محصولات قابل تحویل مناسب را انتخاب کنید
اعضای تیم مناسب را در وظایف پروژه قرار دهید
3) هر پروژه تقسیم بندی مشتری را تنظیم و اولویت بندی کنید
هنگامی که تصویر واضحی از پروژه هایی که قصد دارید تکمیل کنید دارید، وقت آن است که اولویت بندی کنید.
با افزایش حجم داده ها، طبیعی است که احساس غرق شدن کنید. بعضی از شرکتها نیز تلاشهای بخشبندی را انجام میدهند تا همچنان پیام مشابهی را برای هر مشتری ارسال کنند.
یکی از راههای نزدیک شدن به این امر این است که ابتدا بزرگترین بخشها را سازماندهی کنید و از آنجا ادامه دهید. به این ترتیب شما گروه های بزرگی از مردم دارید که می توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید.
گزینه دیگر رتبه بندی پروژه های هر بخش بر اساس عملکرد، مانند ارزش خرید است. پس از تنظیم سفارش، زمان تنظیم هر پروژه فرا می رسد.
یک هدف تعیین کنید
هر پروژه بخش مشتری باید یک چارچوب SMART داشته باشد.
به عنوان مثال، هدف شما ممکن است ایجاد یک بخش مشتری برای عرضه محصول جدید باشد.
باید ببینید کدام مشتریان در لیست پستی فعلی شما ممکن است برای این محصول جدید مناسب باشند. شما همچنین می خواهید تصمیم بگیرید که چگونه با مشتریان جدید ارتباط مناسب برقرار کنید.
یک چارچوب هوشمند می تواند به شما کمک کند تا قبل از شروع به کار، هدف خود را مشخص کنید. این سؤالات به شما کمک می کند:
چگونه موفقیت بخش جدید خود را اندازه گیری می کنید؟
آیا تقاضای کافی برای این گروه وجود دارد که بخش مشتری مفید باشد؟
ساخت و تعریف این گروه قبل از عرضه محصول چقدر طول می کشد؟
مهلتش چقدره؟
ذینفعان را درگیر کنید
ذینفعان پروژه تقسیم بندی شما معمولاً شامل تیم های داخلی و کارمندان می شوند. سایر ذینفعان:
- مشتریان فعلی
- کسب و کار های محلی.
- فروشندگان
- کارمندان قراردادی، مانند فریلنسرها.
پروژههای تقسیمبندی گاهی اوقات میتوانند به صورت سیلو شوند. این می تواند شرایطی را ایجاد کند که در آن افرادی که می توانند بیشترین استفاده را از اطلاعات داشته باشند، آنچه را که نیاز دارند، دریافت نکنند.
برای جلوگیری از این مسائل، از قبل با سهامداران در مورد نقش آنها در پروژه صحبت کنید. همچنین خوب است که بفهمید آنها چقدر دوست دارند در این فرآیند مشارکت داشته باشند.
محدوده پروژه را تعریف کنید
تعریف محدوده هر پروژه می تواند به شما در جلوگیری از همپوشانی و سردرگمی در آینده کمک کند.
برای تقسیم بندی بازار هدف، مرزهای روشنی تعیین کنید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
تعداد کل بخش ها
منابع داده
انتظارات ذینفعان
منابع و بودجه
محصولات تحویلی پروژه را تعریف کنید
در نهایت، شما می خواهید روشن کنید که نتایج پروژه شما چه خواهد بود.
تحویل نهایی تقسیم بندی مشتری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- یک طرح کلی از روند شما
- اصولی که محدوده هر بخش هدف را مشخص می کند
- کارت های نبرد
- دسته بندی کتاب های بازی
- وایرفریم های گردش کار
- پروفایل های بخش
🔔 مشاوره بگیرید: مشاوره کسب و کار اینترنتی در مشهد
4) داده های مشتریان خود را جمع آوری و سازماندهی کنید
در حالی که برخی از دادههای مشتری به راحتی برای دسته بندی مشتری در دسترس هستند، سایر دادهها ممکن است به زمان بیشتری برای جمعآوری نیاز داشته باشند.
این راهنما می تواند به شما کمک کند تا انواع داده های مشتری مناسب را برای بخش بندی بازار جدید خود پیدا کنید.
همانطور که داده های خود را جمع آوری می کنید، به اطلاعاتی که برای ایجاد یک بخش مفید نیاز دارید فکر کنید.
حکایت ها گاهی می توانند تصویر واضح تری نسبت به داده های تجربی ارائه دهند. آنها همچنین می توانند نکات گفتگو و بینش را برای هدف قرار دادن بهتر بخش های جدید ارائه دهند.
این ایده ها را برای جمع آوری اطلاعات حکایتی مشتری بررسی کنید:
نظرسنجی ها (قبل و بعد از خرید و حتی بعد از مصرف)
گوش دادن اجتماعی (نظرات مردم در شکه های اجتماعی)
نظارت و ردیابی بر ترافیک در فروشگاه
مسابقات
نظر سنجی رضایت مشتری
5) مشتریان خود را به گروه های انتخابی خود تقسیم کنید
هنگامی که داده های مشتری مورد نیاز خود را جمع آوری کردید، زمان شروع ساخت بخش های خود است.
برای به دست آوردن بهترین نتایج از تقسیم بندی مشتریان، باید با در نظر گرفتن چند ایده کلیدی به آنها نزدیک شوید.
استفاده از بخش ها را آسان کنید
در حالی که کامپایل کردن بخش ها ممکن است پیچیده باشد، باید برای سایر اعضای تیم آسان باشد.
به عنوان مثال، یک خواربارفروش محلی، خریداران داخل شهر را از خریداران خارج از شهر تقسیم می کند، که می تواند به دسترسی شخصی تر کمک کند.
اما این بخش ها برای یک فروشگاه کالاهای ورزشی چند ملیتی چندان منطقی نیستند. آنچه “خارج از شهر” را تعریف می کند به سادگی اعمال نمی شود.
از یادگیری ماشینی استفاده کنید
استفاده از اتوماسیون مبتنی بر یادگیری ماشینی به منظور ایجاد تقسیم بندی مشتریان می تواند صرفه جویی زیادی در زمان برای تیم شما داشته باشد.
بخش های مشتری را به اندازه مناسب بسازید
شما نمیخواهید در بخشهای خود خیلی محدود شوید، بنابراین مطمئن شوید که بخشهای مفیدی خواهید داشت که هنوز به اندازه کافی بزرگ هستند تا تأثیر قابل اندازهگیری بر سود داشته باشند.
دسترسی به آنها را آسان کنید
تقسیم بندی مشتریان شما باید با استراتژی بازاریابی شما شروع شود. هر بخش باید به خوبی با کانال های بازاریابی و فروش هماهنگ باشد.
به عنوان مثال، استراتژی بازاریابی شما بر ایمیل و فیس بوک متمرکز است. اما از این گروه مشتریان، 62 درصد در اینستاگرام و تنها 34 درصد در فیس بوک هستند. بنابراین، در حالی که این بخش ممکن است برای کسب و کار شما مناسب باشد، ممکن است برای رسیدن به آنها مشکل داشته باشید.
برای این که بدانید برای چه کارهایی و برای چه زمانی از بازاریابی ایمیلی باید استفاده کنید پیشنهاد میکنیم مقاله بازاریابی ایمیلی یا تلفنی را به طور کامل مطالعه کنید.
بخش های پایدار ایجاد کنید
تقسیم بندی مشتریان عالی، زمان می برد. بنابراین ارزش بخش شما باید به اندازه کافی طول بکشد تا تیم شما به روشی قابل اندازه گیری متصل و درگیر شود.
داده های رفتاری و روانشناختی می توانند به سرعت تغییر کنند. بسته به ماهیت محصولات خود، ممکن است بخواهید از این نکات کمتر از سایر کیفیت هایی که پایدارتر هستند استفاده کنید.
بخش ها را سودآور کنید
فرقی نمی کند که بخشی از مخاطبان هدف خود را چقدر واضح تعریف کنید، اگر آنها بر سود شما تأثیر نگذارند.
هر بخش باید از یک محصول یا خدمات موجودی باشد که کسب و کار شما ارائه می دهد. و هر بخش B2B باید مجموعه مشخصی از نیازهای منحصر به فرد داشته باشد که با اهداف تجاری همسو باشد.
درک کنید که چگونه مدل های مختلف با هم همپوشانی دارند
مدلهای رفتاری و جمعیتشناختی معمولاً در کنار هم مفیدتر هستند تا اینکه که به تنهایی باشند.
مثلاً کفش های تنیس محبوب را به مردان می فروشید. می توانید یک بخش بر اساس فعالیت تجارت الکترونیک و ارزش خرید ایجاد کنید.
اما ایجاد یک کمپین بازاریابی بر اساس این عوامل می تواند دشوار باشد. و اگر این خریداران نیز بریک رقصنده های محله های حومه شهر باشند چه؟
ممکن است فرصت ارتباط با این گروه را از دست بدهید. ترکیب چندین مدل به شما فرصتی می دهد تا برند خود را متنوع تر و فراگیرتر کنید. همچنین فرصت های بیشتری برای بهبود محصولات شما برای مخاطبان هدف ارائه می دهد.
مشتریان وفادار خود را پیدا کنید
در عجله برای یافتن مشتریان جدید، به راحتی می توانید از ایجاد بخش ها برای مشتریانی که قبلاً جزء اکوسیستم شما بودند غافل شوید. با به حداکثر رساندن تعاملات خود با مشتریان فعلی، می توانید میانگین قیمت خرید یا تعداد خریدهایی که مشتری ممکن است به طور منظم انجام دهد را به حداکثر برسانید.
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی…
هر سؤالی داری کافیه فرم مشاوره رو پر کنی…
6) مشتریان و بخش های کاربری خود را هدف قرار دهید و بازاریابی کنید
فقط داشتن بخش های مشتری کافی نیست. برای عملی کردن بخش ها به برنامه نیاز دارید.
طبق یک مطالعه Forrester در سال 2022، 76٪ از کسب و کارها می گویند که مشتریان آنها نسبت به سال گذشته کمتر با بازاریابی دیجیتال درگیر هستند. این امر باعث میشود که بخش مؤثری در دسترس باشد.
چند راه ساده وجود دارد که می توانید از تقسیم بندی مشتریان در بازاریابی نهایت استفاده را ببرید.
ارتباط را مشتری محور کنید
از اطلاعات بخش استفاده کنید تا تصمیم بگیرید کدام پیام ها، محتوا و محصولات بیشترین ارزش را دارند. سپس، یک استراتژی بسازید که به طور واقعی با هر بخش درگیر شود.
شما می خواهید مشتریانتان احساس کنند که آنها را درک می کنید و برای کمک با آنها ارتباط می گیرید نه فقط برای فروش.
برای هر بخش یک طرح ایجاد کنید
با ایجاد تغییرات جزئی در محتوای یکسان و ارسال آن به هر بخش، بهترین نتایج را نخواهید داشت. در عوض، برای هر بخش یک طرح منحصر به فرد ایجاد کنید.
می توانید از داده های بخش برای موارد زیر استفاده کنید:
هر تجربه را تقویت کنید
صفحات فرود معنی دارتری ایجاد کنید
شخصی سازی ایمیل ها
واجد شرایط بودن و لذت بردن
بهترین زمان برای دستیابی به هدف را مشخص کنید
نیازهای پشتیبانی را پیش بینی کنید
محتوای هدفمند جدید ایجاد کنید
مسائل را سریعتر حل کنید
7) تجزیه و تحلیل منظم تقسیم بندی مشتری را اجرا کنید
در حالی که تقسیم بندی خود را برای ماندگاری توسعه می دهید، باید کاری کنید تا مطمئن شوید که آنها مفید خواهند بود.
در حالی که یادگیری می تواند به شما کمک کند تا ببینید داده های شما چگونه در حال تغییر هستند و به تجزیه و تحلیل نیاز دارند. این به کسب و کار شما بستگی دارد که یک آهنگ منظم برای بررسی بخش های خود ایجاد کنید تا آنها به عملکرد خود ادامه دهند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی و فروش تلفنی چیست؟
تحلیل و بررسی بخش بندی مشتری
هنگامی که آن بخش ها را تنظیم کردید، مهم است که به عقب برگردید و هر از گاهی آنها را دوباره مرور کنید.
نه تنها میتوانید تأیید کنید که این بخشها ضروری هستند، بلکه میتوانید تجزیه و تحلیل کنید که آیا بخشهای خاصی به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکنند یا خیر.
شما می توانید از این فرآیند برای ارزیابی منابع، استفاده از بازخورد مشتری و دریافت دیدگاه بلندمدت از پایگاه مشتری خود استفاده کنید.
مزایای تجزیه و تحلیل بخش بندی مشتریان
تجزیه و تحلیل بخش بندی می تواند وقت گیر به نظر برسد. اما دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید بخش های خود را به طور مداوم تجزیه و تحلیل کنید.
تقسیم بندی مشتریان می تواند به کسب و کار شما کمک کند:
بهبود تحویل محصول
افزایش کارایی فرآیند
به شما کمک می کند تا بازاریابی محتوا و گسترش فروش را هدف قرار دهید
قیمت گذاری، برنامه ها و استراتژی را به روز کنید
بهبود روابط با مشتری
پیشنهادات، محصولات و خدمات جدید ایجاد کنید
آگاهی از برند را بهبود بخشید
از رقبا جلوتر باشید
ردیابی احساسات محصول
با تجزیه و تحلیل مداوم، کسب و کار شما بیشتر از تغییرات در احساسات مشتری آگاه خواهد شد. این رویکرد همچنین می تواند به شما کمک کند تا روشی مشتری محور نوآوری کنید. آخرین ایده های مشتری را در مرکز هر طرح تجاری جدید قرار می دهد.
نحوه انجام تجزیه و تحلیل بخش بندی مشتریان
تجزیه و تحلیل بخش بندی به اندازه ایجاد بخش های جدید مشتری وقت گیر نیست. اما هر مرحله زیر برای اطمینان از مؤثر بودن بخش های مشتریان برای کسب و کار شما مهم است.
1) بخش های مشتریان را از نظر دقت بررسی کنید
تغییرات در نرمافزار، محصولات، قیمتگذاری و موارد دیگر میتواند دادهها را منحرف کند. باید مطمئن شوید که داده های استفاده شده برای ساخت هر بخش هنوز دقیق هستند، به خصوص اگر در چندین کانال استفاده شوند.
به عنوان مثال، فرض کنید که داده های رفتاری را از طریق نرم افزار بازاریابی ایمیلی خود جمع آوری می کنید، نه در رسانه های اجتماعی. اولین قدم شما ممکن است مقایسه تجزیه و تحلیل بین این دو پلتفرم باشد. این می تواند به شما کمک کند تا ببینید آیا پاسخ های مشتریان در آن بخش تغییر کرده است یا خیر.
همچنین ممکن است لازم باشد برای بهروزرسانی بخشهای خود، جمعآوری دادههای حکایتی را تکرار کنید. آیا از زمانی که بخشهای خود را ایجاد کردهاید، اهداف شرکت، قیمتگذاری یا شهرت برند تغییر کرده است؟ اگر بله، باید داده های خود را به روز کنید.
2) عملکرد بخش مشتری را با اهداف تجاری مقایسه کنید
اگر قبلاً این کار را نکردهاید، شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خود را برای هر یک از بخشهای مشتریان خود مرور کنید. سپس، میزان عملکرد آن بخش ها را در مقایسه با عملکرد کلی کسب و کار خود مقایسه کنید. آیا برخی از بخش ها بهتر از سایرین عمل می کنند؟ آیا برخی عملکرد ضعیفی دارند؟
همچنین ممکن است به بررسی تغییرات هر بخش در کنار رویدادهای جاری و تغییرات فرهنگی که بر جمعیت شناسی تأثیر می گذارد کمک کند.
به عنوان مثال، بیش از 180000 نفر در سال 2020 از کالیفرنیا کوچ کردند و تقریباً 118000 نفر در سال 2021 آن را ترک کردند. در همین مدت، افراد بیشتری از شهرهای متراکم مانند سانفرانسیسکو و لس آنجلس دور شدند و به جوامع داخلی بازتر رفتند. از آنجا که این تغییرات بر حمل و نقل و توسعه تأثیر می گذارد، می توانند تغییرات دیگری در نیازهای مشتری ایجاد کنند.
کسبوکارهایی که این تغییرات را تماشا میکنند، بهتر از آنهایی که این جزئیات را از دست میدهند، انتظارات مشتریان را برآورده میکنند.
بیشتر بخوانید: مشاور فروش و بازار یابی
3) برای بازخورد تقسیم بندی با تیم های داخلی بررسی کنید
تقسیم بندی مشتری تنها زمانی مفید است که به طور مداوم از آن استفاده شود. هنگامی که بخش های خود را تجزیه و تحلیل می کنید، مطمئن شوید که همه ذینفعان داخلی مربوطه را بررسی کنید.
همچنین ایده خوبی است که با سهامداران کلیدی ارتباط برقرار کنید. این می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که تصمیمات شرکت در تغییرات بخش مشتری تأثیرگذار است.
این چند استراتژی را می توانید برای جمع آوری سریع بازخورد از همتایان و رهبران خود استفاده کنید:
ارسال نظرسنجی از طریق ایمیل
فرم های بازخورد هدفمند را به خبرنامه های کارکنان اضافه کنید
یک کمیته یا گروه متمرکز سازماندهی کنید
یک کانال Slack برای بازخورد غیررسمی ایجاد کنید
مشوق های خاص پروژه را ارائه دهید
4) از مشتریان خود بازخورد جمع آوری کنید
ممکن است بخواهید تحقیقات حکایتی خود را با بازخورد گروه وسیع تری از مشتریان تکمیل کنید. این استراتژیها برای جمعآوری بازخورد مشتریان میتوانند به شما در بهبود نرخ پاسخدهی کمک کنند.
همچنین ممکن است بخواهید نوع دسترسی به بخش را تغییر دهید.
برای مثال، مشتریان پرمشغله B2B ممکن است به نظرسنجی درون برنامه ای پاسخ خوبی بدهند، در حالی که اعضای باشگاه وفاداری ممکن است برای مصاحبه با مشتری آماده باشند.
در اینجا چند پیشنهاد دیگر برای جمع آوری بازخورد مشتریان وجود دارد :
ویجت های بازخورد وب سایت
نظرسنجی های طولانی مبتنی بر فرم
تابلوهای پیشنهادی
درخواست های خبرنامه
مشوق های نظرسنجی
پیام های چت زنده
گوش دادن اجتماعی
ارتباط با پشتیبانی مشتری
5) نتایج تجزیه و تحلیل تقسیم بندی را وارد عمل کنید
اغلب، شروع کردن چیزی جدید آسان تر از تغییر است. هنگامی که تقسیم بندی مشتریان خود را به روز کردید، مهم است که این به روز رسانی ها را عملی کنید.
ممکن است برای تجدید نظر در عادات کارکنان به حمایت رهبری نیاز داشته باشید. برنامه های بازاریابی، فروش و خدمات ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند تا با نیازها و انتظارات مشتریان جدید هماهنگ شوند.
راه های زیادی وجود دارد که می توانید به تیم خود کمک کنید تا ارزش بخش های به روز شده شما را درک کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ارائه یافته های خود به تیم
همکاری برای به روز رسانی برنامه های اقدام
مشارکت با مدیران برای رسیدگی به بازخورد کارکنان
اگر با هر مقاومتی مواجه شدید، بهتر است تجزیه و تحلیل خود را به پروژه های جداگانه برای تغییرات کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدت تقسیم کنید. این می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا بفهمید برای ایجاد این تغییرات به چه منابعی نیاز دارید. این کار همچنین می تواند به بخش های مختلف کمک کند تا بفهمید چه چیزی باید به روز شود.
در نهایت با دسته بندی مشتریان میتوانیم به طور دقیق تر و بهینه تری فروش مشاوره ای داشته باشیم.
نرم افزار تقسیم بندی مشتریان
وقتی صحبت از نرم افزار تقسیم بندی مشتری می شود، انتخاب های زیادی وجود دارد. در اینجا پنج مورد از محبوب ترین ها را برای کمک به شما برای شروع آورده ایم:
HubSpot
Experian
Sprout Social
Qualtrics
MailChimp
در پایان پیشنهاد میکنیم برای بهبود مهارت خود در زمینه دسته بندی مشتریان در فروش تلفنی حتما سری به بهترین کتاب های حوزه فروش بزنید و یا در دوره جامع بازاریابی تلفنی سایت راه فروش شرکت کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
14 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام میخواستم ببینم دسته بندی مشتریان هم بر عهده مدیر فروشه؟
سلام موسی جان، در پاسخ سوالت در مورد وظایف مدیر فروش تلفنی باید بگم که کارهایی مثل ایجاد ارتباط موفق با مشتری و یا دسته بندی مشتریان جزو وظایف مدیر فروشخ و یک مدیر فروش با تجربه و کاربلد باید از این مسائل آگاهی داشته باشه و بتونه در عمل هم از این تجربیات استفاده کنه.
یادگیری و یاد داشتن روان شناسی میتونه در دسته بندی مشتری ها بهتون خیلی کمک کنه. مثلا میتونین دسته بندی هایی مثل دسته بندی ادم های عصبی درست کنین و این طوری راحت تر کار رو ببرین جلو
سلام رضا جان، دقیقا همینطوره.
همچنین دونستن روان شناسی مزیت های خیلی زیاد دیگه ای هم داره که ما توی مقاله روان شناسی در فروش تلفنی به طور کامل به اون ها اشاره کردیم.
پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو از دستش ندی و به طور کامل بخونیش.
سلام میخواستم ببینم دسته بندی مشتریان توی نوشتن اسکریپت هم تاثیر داره؟! و ان که ایا منبعی برای یادگیری نوشتن اسکرپت دارین یا نه؟!
سلام منیژه جان، بله حتما دسته بندی روی نوع نوشتن اسکریپت هم تاثیر داره. ما با دسته بندی مشتری هامون میتونیم پرسونای خاص اونارو به دست بیاریم و بعد بر اساس پرسونامون براشون اسکریت بنویسیم.
برای شروع یادگیری اسکریپت هم میتونی به مقاله اسکریپت فروش تلفنی ما در سایت راه فروش مراجعه کنی.
ممنون از مقاله خوبتون در مورد دسته بندی مشتریان. این شاید بهترین مقاله و بهترین روش دسته بندی ای بود که من تا حالا دیده بودم. این مقاله میتونه برای افرادی که به دنبال یادگیری روش های دسته بندی مشتریان با یه کیفیت خوب هستند، بسیار مفید باشد.
سلام رویا جان، ممنون از این که نظرت رو با ما در میون گذاشتی.
مقاله بسیار جالب و کاربردی بود. به نظر من دسته بندی مشتریان یکی از موارد حیاتی در بازاریابی و فروش است که باید به آن توجه کافی را داشت. این مقاله به خوبی توضیح داد که با داشتن دسته بندی مناسب میتوان به مشتریان پیامهای هدفمند و مورد نیاز ارسال کرد و باعث رشد و توسعه کسب و کار شد. به نظرم درج مثالهای بیشتری نیز میتوانست بهترین شیوه برای توضیحات بیشتر بود. با این حال، این مقاله به خوبی به نکات اصلی اشاره کرد و میتواند به کسانی که در حوزه بازاریابی و فروش فعالیت میکنند، بسیار کمک کننده باشد.
سلام رضا جان، ممنون از این که نظرت و تجربت رو در مورد دسته بندی مشتریان با ما در میون گذاشتی .
ما در وب سایت راه فروش از داشتن کاربرانی چون شما خیلی خیلی خوشحالیم.
در اپدیت های بعدی این مقاله سعی میکنیم پیشنهاد شما رو هم اجرا کنیم.
ممنون از مقاله خوبتون من واسم اقعا جالب بود ک چطور دسته بندی مشتریان میتونه باعث فروش بیشتر و بهتر بشه که با خوندن این مقاله جواب سوالم رو گرفتم. ممنون از سایت خوبتون.
سلام الهام جان، ما در سایت راه فروش خیلی خیلی خوشحالیم که تونستیم نظر مساعد شما رو جذب کنیم و مقاله ای بنویسیم که برای شما مفید و کاربردی بوده باشه.
سلام، خواستم تشکر کنم از این که مشتری هارو در دسته های مختلف و متنوع دسته بندی کردین. من دسته بندی به این جامعی تا حالا ندیده بودم توی بقیه منابع.
ممنون ازتون.
سلام سمیه جان، ممنون از این که نظر خودت رو در مورد دسته بندی مشتری ها با ما در میون گذاشتی. ما در مجموعه راه فروش خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته و برای شما کاربردی و مفید بوده.